Svar: Renlighed - 3 år, 2 mdr.
11. april 2010
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Pinki
Jeg har den holdning at det er langt bedre for børn at få den succesoplevelse der er i at have en tør ble og nå toilettet, end det er at fjerne bleen og give dem det nederlag det er, gentagende gange at få våde bukser.
Derfor er jeg ikke tilhænger af at man tager bleen af for hurtigt og jeg synes det er meget fint at du lader ham ham have bleen på i børnehaven og når I er ude, og så forsøger at være uden ble hjemme. Det lyder helt fint i mine ører :)
Samtidig tænker jeg dog, at det er utrolig vigtigt at give din dreng faste toilet tider og det er her meget vigtigt ikke at spørge ham om han skal tisse, men i stedet tage ham i hånden og følge ham derud "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører", så han ikke spørges, men får det gjort og netop derfor måske oplever den succes det er at få tisset på toilettet og kunne genbruge bleen fordi den er tør :)
Også når han er i institutionen er det super vigtigt at han følges på toilettet, inden de spiser madpakken, inden han løber ud for at lege osv.
Han skal have tid, når han sidder der, så han bliver tømt godt nok af. Det er vigtigt at han har en lille fodskammel, hvis han sidder på et højt toilet, så han kan sidde afslappet og ikke sidder og spænder i underlivets muskler, for så kan han ikke tømme sin blære. Det er en god idé at lære ham at tælle langsomt til 10 før han rejser sig, så han er sikker på at blæren er tømt.
Det er helt rigtigt at han sandsynligvis nogle gange har for travlt til med at lege og derfor ikke får mærket at det er tiden. Men vær opmærksom på at børn også nogle gange kan være lidt 'onde' i sådanne situationer. Det sker at man ikke kan komme tilbage i legen igen, hvis man har været på toilettet "jamen han gik, så kan man ikke være med" og det er vigtigt at børnene lærer at give plads til at man kan gå på toilettet og stadig vende tilbage og være med i legen på ny. Så være lige opmærksom på hvordan legereglerne er ... :)
Og så vil det naturligvis også påvirke ham at han skal være storebror til juni - stort tillykke med det :) Så du må se hvordan det går og hvad tiden bringer. Måske vil han 'gå lidt tilbage' og ikke kunne klare at smide bleen, måske vil det virke modsat, så han nu skal vise han er den store og derfor netop smider bleen - det er lidt forskelligt hvordan børn reagerer :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :) Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske