Svar: Renlighed - 3 år, 2 mdr.

11. april 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Pinki

Jeg har den holdning at det er langt bedre for børn at få den succesoplevelse der er i at have en tør ble og nå toilettet, end det er at fjerne bleen og give dem det nederlag det er, gentagende gange at få våde bukser.

Derfor er jeg ikke tilhænger af at man tager bleen af for hurtigt og jeg synes det er meget fint at du lader ham ham have bleen på i børnehaven og når I er ude, og så forsøger at være uden ble hjemme. Det lyder helt fint i mine ører :)

Samtidig tænker jeg dog, at det er utrolig vigtigt at give din dreng faste toilet tider og det er her meget vigtigt ikke at spørge ham om han skal tisse, men i stedet tage ham i hånden og følge ham derud "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører", så han ikke spørges, men får det gjort og netop derfor måske oplever den succes det er at få tisset på toilettet og kunne genbruge bleen fordi den er tør :)

Også når han er i institutionen er det super vigtigt at han følges på toilettet, inden de spiser madpakken, inden han løber ud for at lege osv.

Han skal have tid, når han sidder der, så han bliver tømt godt nok af. Det er vigtigt at han har en lille fodskammel, hvis han sidder på et højt toilet, så han kan sidde ...

Annonce

... afslappet og ikke sidder og spænder i underlivets muskler, for så kan han ikke tømme sin blære. Det er en god idé at lære ham at tælle langsomt til 10 før han rejser sig, så han er sikker på at blæren er tømt.

Det er helt rigtigt at han sandsynligvis nogle gange har for travlt til med at lege og derfor ikke får mærket at det er tiden. Men vær opmærksom på at børn også nogle gange kan være lidt 'onde' i sådanne situationer. Det sker at man ikke kan komme tilbage i legen igen, hvis man har været på toilettet "jamen han gik, så kan man ikke være med" og det er vigtigt at børnene lærer at give plads til at man kan gå på toilettet og stadig vende tilbage og være med i legen på ny. Så være lige opmærksom på hvordan legereglerne er ... :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så vil det naturligvis også påvirke ham at han skal være storebror til juni - stort tillykke med det :) Så du må se hvordan det går og hvad tiden bringer. Måske vil han 'gå lidt tilbage' og ikke kunne klare at smide bleen, måske vil det virke modsat, så han nu skal vise han er den store og derfor netop smider bleen - det er lidt forskelligt hvordan børn reagerer :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :) Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder