2 til 1 lur?

12. april 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

2 til 1 lur?

Hej Helen

Min dreng er nu 13 måneder gammel. For noget sid sidan gav du mig det råd at jeg skulle korte hans søvn ned om dagen for at få ham til at sove længere om morgenen. Han var begyndt at stå meget tidligt op. Det har hjulpet utrolig meget og han sover som en drøm om natten fra kl. 20 - 6/7 stykker uden vi hører en lyd fra ham. Selvfølgelig sker det stadig indimellem at han er oppe før 6 men det er ikke ret ofte.

Pt. sover han 1½ time om formiddagen og en lille kort lur på ca. 45 min om eftermiddagen. Vi er dog begyndt at få en del problemer med at få ham i seng om aftenen - ofte bliver den 20.30-21 før han er træt og han er ofte heller ikke klar til at sove før kl. 11.30 - så det ser for mig ud som om han så småt er ved at være klar til kun en lur. Vi har nu efterhånden prøvet det en del gange og det giver heller ikke ...

Annonce

... problemer om aftenen de dage hvor han kun får en lur - og han forlænger ofte selv luren til ca. 2 timer. så han sover mellem 12-14.

Men det virker som om vi pt. er i lidt af en overgangsfase - det bliver ofte sådan at de næsten er hver anden dag han sover 1 lur og så dagen efter 2 lure osv. De dage hvor han er tidligt oppe kan han ofte ikke holde til kun en lur. Indtil nu har vi ladet han bestemme lidt og bare fulgt hans rytme mht. hvornår han er træt. Men det betyder selvfølgelig at der er lidt "rod" i dagsrytmene - eller den er meget varierende med hensyn til spise og sengetider, og måske er det også ok i en periode?

Mit spørgsmål går vel egentlig på hvordan man som oftes kører ned til en lur. Er det bedtst at vi så vidt muligt forsøger at styre det og begrænse ham til en lur ? eller skal vi lade ham styre det i en periode ?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder