Brev:
2 til 1 lur?
12. april 2010
Alder:
13 mdr.
2 til 1 lur?
Hej Helen
Min dreng er nu 13 måneder gammel. For noget sid sidan gav du mig det råd at jeg skulle korte hans søvn ned om dagen for at få ham til at sove længere om morgenen. Han var begyndt at stå meget tidligt op. Det har hjulpet utrolig meget og han sover som en drøm om natten fra kl. 20 - 6/7 stykker uden vi hører en lyd fra ham. Selvfølgelig sker det stadig indimellem at han er oppe før 6 men det er ikke ret ofte.
Pt. sover han 1½ time om formiddagen og en lille kort lur på ca. 45 min om eftermiddagen. Vi er dog begyndt at få en del problemer med at få ham i seng om aftenen - ofte bliver den 20.30-21 før han er træt og han er ofte heller ikke klar til at sove før kl. 11.30 - så det ser for mig ud som om han så småt er ved at være klar til kun en lur. Vi har nu efterhånden prøvet det en del gange og det giver heller ikke problemer om aftenen de dage hvor han kun får en lur - og han forlænger ofte selv luren til ca. 2 timer. så han sover mellem 12-14.
Men det virker som om vi pt. er i lidt af en overgangsfase - det bliver ofte sådan at de næsten er hver anden dag han sover 1 lur og så dagen efter 2 lure osv. De dage hvor han er tidligt oppe kan han ofte ikke holde til kun en lur. Indtil nu har vi ladet han bestemme lidt og bare fulgt hans rytme mht. hvornår han er træt. Men det betyder selvfølgelig at der er lidt "rod" i dagsrytmene - eller den er meget varierende med hensyn til spise og sengetider, og måske er det også ok i en periode?
Mit spørgsmål går vel egentlig på hvordan man som oftes kører ned til en lur. Er det bedtst at vi så vidt muligt forsøger at styre det og begrænse ham til en lur ? eller skal vi lade ham styre det i en periode ?
Hilsen