Brev:
Renlighed - 3 år, 2 mdr.
11. april 2010
Alder:
3 år, 2 mdr.
Renlighed - 3 år, 2 mdr.
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål vedr. renlighed. Min søn, der blev 3 år i februar, er endnu ikke renlig. Han har været interesseret i potten fra han var knapt 2 år, og brugt den dagligt morgen og aften. Han har næsten altid succes, og er ret stolt når han hjælper med at tømme og rengøre den. Men i løbet af dagen, laver han både stort og småt i bleen, og siger ikke til, hverken før eller efter.
Jeg er ikke i tvivl om, at han er i stand til at mærke, når han skal. Herhjemme går han næsten altid med numsen bar, og har aldrig uheld, men ofte travlt når han skal på potten. Glemmer nok lidt at være opmærksom, når han leger. Men så snart han får underbukser på, så går det galt. Han har det ene uheld efter det andet, og ofte kun få minutter efter at han har været på potten. Jeg tror det skyldes, at han har for travlt med at komme tilbage til legen, til at få tømt blæren rigtigt. Prøver at holde ham derude lidt, fx ved at få ham til at synge en sang med mig, før han igen løber. Men jeg mærker ingen forskel.
I perioder, har han været i børnehave uden ble, men med mange våde busker som resultat, der er ikke engang gået en time derhenne uden uheld. Det på trods af, at jeg altid har været med ham på wc, når vi er mødt. (Jeg arbejder selv som pædagog i hans børnehave.) Pædagogerne på stuen, er meget opmærksomme på, at minde ham om at gå på wc, men altså alligevel uheld.
Efter nogle dage, har han altid bedt om at få bleen på igen. Og da jeg mener, at han selv skal være tryg ved overgangen, har jeg givet ham den, og talt med ham om, at hvis han vil prøve uden bleen, skal han bare sige det til de ”voksne”.
Jeg føler lidt, at vi er nået til et dødvande. Det går egentligt ikke mig så meget på at han ikke er renlig, det skal jo nok komme, men er lidt træt af stikpiller fra mine kollegaer, specielt de lidt ældre, der kan huske tider, hvor der ikke var blebørn i børnehaver.
Selv mener jeg, at vi skal fortsætte med pottetræningen som nu. Uden ble og numsen bar en stor del af tiden herhjemme, og så ble på resten af tiden og i børnehaven, til han selv udtrykker ønske om andet. (Har en ide om, at han med numsen bar træner sin opmærksomhed på fx tissetrang. ) Til historien hører også, at han skal være storebror til juni.
Mine kollegaer i børnehaven derimod mener, at han bare skal have bleen af og så ha’ de uheld der skal til, så vil han snart være færdig med ble.
Stiller jeg for få krav til ham? Er jeg lidt for pylret? Han er generelt godt med på alle områder, og meget langt fremme både kognitivt og socialt, samt sprogligt meget langt fremme. Han startede i børnehave allerede i efteråret sidste år, da han var 2 år og 6 måneder. Rent fysisk virker han stor i forhold til sine jævnaldrene. Jeg er bange for, at der tit bliver stillet store krav til ham, måske for store, og synes at han skal have en pause.
Jeg bliver lidt usikker, når jeg diskuterer dette med mine kollegaer. De mener, tror jeg, at jeg fordi han er min egen ”pylre” lidt for meget. Jeg mener, at de lidt glemmer, at han altså, selvom han nu har gået i børnehave i 6 måneder, ikke er ældre end dem, der lige er startet. Oplever lidt, for første gang, at det er svært både at være mor og kollega.
Hvad mener du, skal han have en pause, i hvert tilfælde sommeren over? – eller skal jeg tage bleen, og håbe på at han hurtigt kommer efter det?
Venlig hilsen Pinki