Svar: Pottetræning med belønning

6. april 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Hvor lyder hun altså dejlig jeres lillesøster, jeg ville gerne møde jer en dag i supermarkedet og få et lille "hej!" fra hende :)

Hvor er det flot at hun styre afføring så flot og jeg synes det er helt okay at hun får en lille belønning. Stille og roligt skal dette dog fjernes, men tag det hen af vejen ...

I kan jo komme til at glemme det en dag, eller I kan løbe tør for chokoladeknapper så alternativet bliver noget andet, f.eks. at mor synger en sjov sang "moar jeg skal tisse, skal du det min ven, så gå op på loftet og find tissepotten frem ..." eller lignende. Så I stille og roligt kommer væk fra 'den usunde' belønning og får skabt et nyt ritual - som igen jo også skal trappes ud og stille og roligt bliver det så helt naturligt at gå på toilettet uden at det udløser særlige ting. Men samtidig, hun er jo kun 2 år og jeg synes det er så fint at det fungerer, så pres hende ikke unødigt - uanset hvad, så vil hun sandsynligvis ikke kræve chokoladeknapper de næste mange år .. :)

Med hensyn til at slå og at der er lidt forskel på hvordan hun reagerer på far og på dig, så kan det naturligvis ikke udelukkes at hun reagerer voldsommere overfor far, fordi de to normalt ...

Annonce

... leger voldsommere lege sammen. Det lyder dog som om at I har en fin måde at tackle det på begge to, det er meget fint at markere at her går en grænse "Av, ikke slå, det gør ondt!" og sætte hende fra jer, så hun fornemmer at det er ikke okay. Hvis man skal være på skødet skal man være sød og sidde pænt, hvis man slår så kommer man ned.

Og de gange, hvor hun så slår fordi hun vil ned og ikke må komme det, ja så må I holde fast i at hun bliver holdt fast, også selvom det er mod hendes vilje. Her slår hun selvfølgelig, det virker naturligt at slå igen og kæmpe sig fri, når nogen holder en fast .. Men I er som voksne de klogeste og ved derfor at visse situationer er farligt og hun skal f.eks. holde i hånden, når I går over vejen - også selvom hun ikke vil og protesterer højlydt. Det er farligt ellers.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Her må I altså holde fast og så naturligvis sætte ord på "jeg ved godt du bliver sur" og så bagefter forklare hende at "man aldrig må løbe over vejen alene, det kan være farligt" eller hvad det nu er.

Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke - og tak fordi du spørger til mig :) Jo tak, det går rigtig godt med benet, nu har jeg smidt krykkerne og er godt igang igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"