Pottetræning med belønning

6. april 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Pottetræning med belønning

Hej Helen,

Hvordan går det med benet? Håber det går fremad.

Jeg søger et par gode råd i forbindelse med pottetræning og opdragelse generelt!

Min datter er nu 2 år og 2 måneder og jeg er rigtig stolt over at kunne fortælle, at hun kun har tisset i bleen i en hel måned nu. Jeg spørger hende ind i mellem, men hun siger normalt selv til, når hun skal lave stort og vi når det hver gang :-)

Herhjemme vil hun helst på potten, men i dagplejen og når vi er i byen, så bruger hun det almindelige toilet. Hun tager som regel selv bukser og ble af og vasker fint hænder bagefter :-)

Der er kun et lille "men"!! Hun får altid en lille belønning. 2 bitte små økologiske chokolade linser (totalt ca. 1gram). Umiddelbart ser jeg ikke det store problem i forhold til sukkerindtag, da hun ikke ellers for ret meget sukker, men mere princippet i det. På et eller andet tidspunkt, så skal hun jo vænnes fra igen, men hun skulle jo gerne nå at smide bleen helt inden hun mister interessen. Hvad gør vi? Hvornår og hvordan gør vi det mon bedst? Jeg ville normalt aldrig have tænkt i en belønning af den art, men dagplejen gjorde det og med stor succes må man sige :-)

Generelt er hun en rigtig sød pige og hun får ros overalt hvor hun kommer. Hun er også en rigtig lille ballademager, men hun charmer alt og alle og når vi er i byen får altid lige så stille listet hele bordet en efter en ud på eventyr. Ind og hoppe i farmors seng (hvor man eller normalt ikke må hoppe!), koldbøtter og hovedspring fra sofakanten og ...

Annonce

... en kiks ude fra køkkenet. DVD i den bedste stol lige foran fjernsynet. Ja - hun får det generelt som hun vil have det, og det er rigtig dejligt at se, for der er næsten aldrig ballade, når vi er ude.

Når vi handler så går hun rundt med bamsen i indkøbsnettet i den ene hånd og mig i den anden og siger "hej" til alle. Hun er bare glad og det bliver andre også. MEN hun er desværre lidt slem til at slå, når hun så ikke får sin vilje. Det er specielt far og storebror, det går ud over og jeg tænker om det har noget at sige, at de tit leger vildt og slår for sjovt. Kan det være svært for hende at forstå?

Der er helt sikkert også noget stædighed i det. Hun vil gerne bestemme og hun slår også nogle gange ud efter mig, når hun ikke får sin vilje, men jeg fanger som regel hende arm inden og siger "NEJ - jeg vil ikke have du slår. Det gør ondt", og så sætter jeg hende fra mig et øjeblik, men mange gange er det dét hun ønsker og så holder jeg fast og forklarer hende hvorfor hun ikke må få det, hun beder om. Går det ikke, så taler jeg hurtigt om noget andet. Det plejer at virke hurtigt!

Far er lidt mere skrap og er lidt mere hård og fast i hans "NEJ", så det undrer mig lidt, at hun bliver ved med at være værst over for ham. Har du en umiddelbar forklaring på det? Jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal gå over igen, men det kunne selvfølgelig være fint, hvis vi kunne få et par gode råd til at håndtere det bedst muligt, så det virker bedst for både hende og os på sigt.

Mange hilsner herfra :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke