Svar: Hård mave og bange for at lave stort

3. april 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Sole

Det lyder umiddelbart som om at Helene igen skal have movicol dagligt i en periode. Det er movicol I har bedst effekt af og det er vigtigt at holde hendes mave igang. Hvis afføringen efter nogle dage bliver for tynd, så kan du evt. give hende lidt mindre movicol, men stadig forsøge at give det dagligt.

Det er, som I har talt med lægen om, vigtigt at undgå at komme ind i en cirkel, hvor hun bliver bange for at lave afføring og derfor begynder at holde mere på det. Det vil jo give mere forstoppelse, gøre at hun får mere ondt og derfor holder sig mere og så kører cirklen, hvor det bare bliver værre og værre. Derfor er det i princippet bedre at afføring bliver lidt for tynd, så hun næsten ikke kan holde sig og derfor når toilettet og får presset mere ud af gangen. Det vil jo give hende en følelse af at det er okay, det gør ikke ondt og det kommer meget let og det er vigtigt for at bryde cirklen.

Hendes forstoppelse spiller også ind på appetitten og at hun lige nu ikke har lyst til at spise særlig meget, kan meget fint hænge sammen med at hun på grund af forstoppelsen ikke har plads i maven og lyst til særlig meget mad. Endnu en god grund til at holde fast i movicolen. Microlax kan være nødvendigt for at få en evt. prop ud, men det er ofte meget ubehageligt for børn at få denne type afføringsmiddel og måske ...

Annonce

... især, når det er om morgenen og hun bagefter skal afleveres i dagpleje ... Behovet kan naturligvis være der, men hvis I skønner at hun har brug for at få microlax, så giv hende det når I er hjemme og hvor hun kan hjælpes til toilettet, når tid er :)

Giv hende masser af frugt, ikke kun svesker osv. også gerne frisk frugt som appelsin, blomme, vindruer, fersken, abrikoser, melon osv. Lav evt. lidt smoothies til hende, som hun kan drikke, det giver lidt ekstra vitaminer og vil måske være godt til at sætte lidt gang i maven ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Også krydret mad er en rigtig god idé, det kan være lasagne, boller i karry eller lignende. Det er godt til at sætte gang i maven, at spise mad, som indeholder forskellige krydderier, løg, hvidløg, timian, oregano, karry osv.

Og så kan koldskål faktisk også hjælpe på nogen - så prøv at købe eller lav en koldskål til hende, evt. med tykmælk, så hun får lidt mælkesyrebakterier sammen med og se om det kan have en positiv virkning på jeres datters mave - det er hørt før og med den alder hun har nu, må hun gerne få lidt af det :) Det anbefales at børn først får kærnemælk og lignende fedtfattige produkter fra 3 års alderen, men iblandet tykmælk, så kommer fedtindholdet lidt højere op og jeg synes det er et forsøg værd.

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.