Svar: Hård mave og bange for at lave stort
3. april 2010
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Sole
Det lyder umiddelbart som om at Helene igen skal have movicol dagligt i en periode. Det er movicol I har bedst effekt af og det er vigtigt at holde hendes mave igang. Hvis afføringen efter nogle dage bliver for tynd, så kan du evt. give hende lidt mindre movicol, men stadig forsøge at give det dagligt.
Det er, som I har talt med lægen om, vigtigt at undgå at komme ind i en cirkel, hvor hun bliver bange for at lave afføring og derfor begynder at holde mere på det. Det vil jo give mere forstoppelse, gøre at hun får mere ondt og derfor holder sig mere og så kører cirklen, hvor det bare bliver værre og værre. Derfor er det i princippet bedre at afføring bliver lidt for tynd, så hun næsten ikke kan holde sig og derfor når toilettet og får presset mere ud af gangen. Det vil jo give hende en følelse af at det er okay, det gør ikke ondt og det kommer meget let og det er vigtigt for at bryde cirklen.
Hendes forstoppelse spiller også ind på appetitten og at hun lige nu ikke har lyst til at spise særlig meget, kan meget fint hænge sammen med at hun på grund af forstoppelsen ikke har plads i maven og lyst til særlig meget mad. Endnu en god grund til at holde fast i movicolen. Microlax kan være nødvendigt for at få en evt. prop ud, men det er ofte meget ubehageligt for børn at få denne type afføringsmiddel og måske især, når det er om morgenen og hun bagefter skal afleveres i dagpleje ... Behovet kan naturligvis være der, men hvis I skønner at hun har brug for at få microlax, så giv hende det når I er hjemme og hvor hun kan hjælpes til toilettet, når tid er :)
Giv hende masser af frugt, ikke kun svesker osv. også gerne frisk frugt som appelsin, blomme, vindruer, fersken, abrikoser, melon osv. Lav evt. lidt smoothies til hende, som hun kan drikke, det giver lidt ekstra vitaminer og vil måske være godt til at sætte lidt gang i maven ...
Også krydret mad er en rigtig god idé, det kan være lasagne, boller i karry eller lignende. Det er godt til at sætte gang i maven, at spise mad, som indeholder forskellige krydderier, løg, hvidløg, timian, oregano, karry osv.
Og så kan koldskål faktisk også hjælpe på nogen - så prøv at købe eller lav en koldskål til hende, evt. med tykmælk, så hun får lidt mælkesyrebakterier sammen med og se om det kan have en positiv virkning på jeres datters mave - det er hørt før og med den alder hun har nu, må hun gerne få lidt af det :) Det anbefales at børn først får kærnemælk og lignende fedtfattige produkter fra 3 års alderen, men iblandet tykmælk, så kommer fedtindholdet lidt højere op og jeg synes det er et forsøg værd.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske