Brev:
Hård mave og bange for at lave stort
3. april 2010
Alder:
2 år, 7 mdr.
Hård mave og bange for at lave stort
Hej Helen.
Helene er nu 2,5 år og en meget fremmelig pige på alle punkter - undtagen ble og toilettræning.
Vi har det sidste halve år døjet med hendes hårde mave, manglende appetit. Sagen er den at hun hver gang hun laver afførring ikke kommer af med ret meget af gange. Vi snakker en lille finger negl størrelse og hun presser længe for at det kommer ud. Selv siger hun at det er en stor prut... men jeg tror faktisk hun føler at det er. Dette kan hun gøre op til 5-8 gange på en dag.
Vi har været ved lægen 2 gange og senest for ca 2.5 mdr siden. Her ordinerede han Movicol og ellers havde vi en samtale om at det er en ond cirkel. Vi støtter Helene meget og fortæller hende at hun skal gøre det færdigt for det virker som om at hun er bange for at presse det ud. Tror ikke hun kan lide følelsen. Hun er bevidst om hvornår det sker og oftest siger hun nu tisser jeg i bleen, eller nu skal jeg lave stort.
Movicolen gav vi hende hver dag i et par uger og det hjalp betydeligt. Vi fik en gladere pige der spiste fint. Derefter er vi gået til at give hende det hver 3 dag da det blev for tyndt men nu får hun det hver anden dag, men det hjælper ikke som første periode.
Jeg har givet hende Microlax 2 gange i det halve år- første gang kom det efter de 15 min men anden gang - græd hun og ville ikke sidde ned. Det var om morgenen og hun kom i dagpleje og hun fik det først ud ved 10 tiden! Alså ca 2 timer efter... I dagplejen er hun glad men spiser ikke voldsomt, herhjemme kan hun faktisk gå uden at få noget, kun youghurten spiser hun fast herhjemme. Tilbyder hende alt såsom svesker, figner og i den dur. Også havregrøden som hun ellers elsker er hun gået fra at spise. Hun er meget selektiv og kræsen når det gælder mad.
Det er frusterende for os som forælde da vi kan mærke hendes humør er meget påvirket af det, og at "medicinen" ikke virker som vi gerne ville. Har du nogle gode råd til hvordan vi kommer videre? vi har prøvet med laktulose uden effekt..
Med venlig hilsen
Sole