Svar: Hvordan skal vi dog få bleen fra ham?

21. marts 2010

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Det er vigtigt at finde ud af, om din drengs uheld i bukserne skyldes at han har problemer med løs mave og derfor ikke når at nå toilettet, fordi det løber for let ud af ham eller om det skyldes at han har for travlt til egentlig at interessere sig for det eller noget andet ....

Umiddelbart lyder det jo lidt som om at han godt kan holde sig og er glad for at komme på toilettet. Når I minder ham om det, så lykkes det de fleste gange og han er glad, når det er en succes. Men han er også en dreng i en alder, hvor det er sjovere at lege end at skulle på toilettet og det er et faktum, at når børn leger, så er det ofte meget svært at afbryde legen for at nå på toilettet. For gør man det så risikerer man at man ikke kan være med i legen igen, når man kommer ud ... Det er naturligvis noget som institutionen skal holde øje med og så vidt muligt sikre ikke sker - men det er faktisk noget jeg hører.

Jeg synes I skal have faste toilettider både hjemme og i børnehaven. Jeg tror ikke på at jeres dreng er doven, børn vil som udgangspunkt gøre det de ved, de voksne bliver glade for, børn vil gerne gøre deres forældre stolte. Men jeg tror han er for travlt optaget af en leg, eller er usikker på, hvordan han skal afbryde legen for at gå på toilettet - og så ender han med at gøre i bukserne. Det er ikke dovenskab. Det er naturlig usikkerhed.

For at forebygge dette, så er det vigtigt at han får at vide, at han skal gå på toilettet inden han løber ud for at lege. Det skal i det hele taget gælde alle børnene "I skal vaske jeres hænder og gå på toilettet inden I leger" - og de voksne skal motivere til dette og naturligvis lige have et ekstra øje på ham, så han får det gjort.

At de andre børn siger noget til ham er naturligt, men selvfølgelig ikke særlig rart - modsat skal det jo også et eller andet sted nogle gange til, for at motivere til at få smidt den ble. Det ...

Annonce

... kan være det lille skub han har brug for, han vil jo ikke have at de andre synes han lugter eller er 'lille' fordi han bruger ble. Så hvis han er parat, så går det nok endda, for så virker det som et skub i den rigtige retning. Men er han ikke parat, så vil det naturligvis virke som et nederlag.

Han lyder dog til at være parat, men han skal hjælpes med at komme på toilettet i tide og han skal støttes i at han godt kan i børnehaven. At skulle gå på toilettet der går ikke ud over leg med den andre børn - tværtimod faktisk :) Men det ved han måske ikke... så når han siger at hans tissemand ikke kan tisse i børnehaven, så kan det jo godt være en rigtig følelse. Som ikke handler om at han ikke kan tisse, men som handler om at er bange for at legen så slutter.

Det kan faktisk også handle om at han i børnehaven har brug for ro, når han skal tisse. Hvordan er toiletterne indrettet? I nogle børnehaver er der fælles toilet, det vil sige at børnene sidder for åbne døre og de skal tisse eller have afføring sammen med børn der vasker hænder, børn der skiftes osv. Måske har han brug for at I finder et toilet, hvor han kan få ro når han skal og viser ham at det toilet må han gerne bruge. Naturligvis efter aftale med pædagogerne.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også være at han har set nogle af de ældste dreng stå op og tisse - og det mestrer han ikke. Han vil bedst kunne tisse, hvis han sidder ned og hvis det er her, problemet er, så er det naturligvis vigtigt at tale med ham om at han skal sætte sig - drenge sidder også ned og tisser!

Med den alder han har nu - og du skriver at han er en kvik dreng - så synes jeg faktisk du skal prøve at finde ud af, hvad der ligger i en udtale som "jeg kan ikke tisse i børnehaven" for meget kan ligge i dette og finder du ud af, hvad det er, så kan du også hjælpe ham videre.

Håber du kan bruge lidt af mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder