Svar: Hvordan skal vi dog få bleen fra ham?
21. marts 2010
Alder:
4 år
Hej med dig
Det er vigtigt at finde ud af, om din drengs uheld i bukserne skyldes at han har problemer med løs mave og derfor ikke når at nå toilettet, fordi det løber for let ud af ham eller om det skyldes at han har for travlt til egentlig at interessere sig for det eller noget andet ....
Umiddelbart lyder det jo lidt som om at han godt kan holde sig og er glad for at komme på toilettet. Når I minder ham om det, så lykkes det de fleste gange og han er glad, når det er en succes. Men han er også en dreng i en alder, hvor det er sjovere at lege end at skulle på toilettet og det er et faktum, at når børn leger, så er det ofte meget svært at afbryde legen for at nå på toilettet. For gør man det så risikerer man at man ikke kan være med i legen igen, når man kommer ud ... Det er naturligvis noget som institutionen skal holde øje med og så vidt muligt sikre ikke sker - men det er faktisk noget jeg hører.
Jeg synes I skal have faste toilettider både hjemme og i børnehaven. Jeg tror ikke på at jeres dreng er doven, børn vil som udgangspunkt gøre det de ved, de voksne bliver glade for, børn vil gerne gøre deres forældre stolte. Men jeg tror han er for travlt optaget af en leg, eller er usikker på, hvordan han skal afbryde legen for at gå på toilettet - og så ender han med at gøre i bukserne. Det er ikke dovenskab. Det er naturlig usikkerhed.
For at forebygge dette, så er det vigtigt at han får at vide, at han skal gå på toilettet inden han løber ud for at lege. Det skal i det hele taget gælde alle børnene "I skal vaske jeres hænder og gå på toilettet inden I leger" - og de voksne skal motivere til dette og naturligvis lige have et ekstra øje på ham, så han får det gjort.
At de andre børn siger noget til ham er naturligt, men selvfølgelig ikke særlig rart - modsat skal det jo også et eller andet sted nogle gange til, for at motivere til at få smidt den ble. Det kan være det lille skub han har brug for, han vil jo ikke have at de andre synes han lugter eller er 'lille' fordi han bruger ble. Så hvis han er parat, så går det nok endda, for så virker det som et skub i den rigtige retning. Men er han ikke parat, så vil det naturligvis virke som et nederlag.
Han lyder dog til at være parat, men han skal hjælpes med at komme på toilettet i tide og han skal støttes i at han godt kan i børnehaven. At skulle gå på toilettet der går ikke ud over leg med den andre børn - tværtimod faktisk :) Men det ved han måske ikke... så når han siger at hans tissemand ikke kan tisse i børnehaven, så kan det jo godt være en rigtig følelse. Som ikke handler om at han ikke kan tisse, men som handler om at er bange for at legen så slutter.
Det kan faktisk også handle om at han i børnehaven har brug for ro, når han skal tisse. Hvordan er toiletterne indrettet? I nogle børnehaver er der fælles toilet, det vil sige at børnene sidder for åbne døre og de skal tisse eller have afføring sammen med børn der vasker hænder, børn der skiftes osv. Måske har han brug for at I finder et toilet, hvor han kan få ro når han skal og viser ham at det toilet må han gerne bruge. Naturligvis efter aftale med pædagogerne.
Det kan også være at han har set nogle af de ældste dreng stå op og tisse - og det mestrer han ikke. Han vil bedst kunne tisse, hvis han sidder ned og hvis det er her, problemet er, så er det naturligvis vigtigt at tale med ham om at han skal sætte sig - drenge sidder også ned og tisser!
Med den alder han har nu - og du skriver at han er en kvik dreng - så synes jeg faktisk du skal prøve at finde ud af, hvad der ligger i en udtale som "jeg kan ikke tisse i børnehaven" for meget kan ligge i dette og finder du ud af, hvad det er, så kan du også hjælpe ham videre.
Håber du kan bruge lidt af mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske