Brev:
Søskendejalousi - 3 år, 5 mdr.
22. marts 2010
Alder:
3 år, 5 mdr.
Søskendejalousi - 3 år, 5 mdr.
Hej Helen
Jeg har læst en del af dine svar om jalousi, men vil lige høre din mening om vores to piger på 3 1/2 år og 13 månder.
Den ældste har indtil for ca 2 måneder siden været meget glad for søster, og vi har ikke tænkt på jalousi før nu. Storesøster har gerne villet lave de samme ting som lillesøster og lege med det hun lige havde i hånden men det er aldrig blevet til situationer hvor vi har set det som et problem.
Men men nu er det belastende at have dem sammen. Storesøster kan slet ikke holde ud at vi har fokus på lillesøster. Hun vil lege med det samme og tager det fra lillesøster, hvilket lillesøster ikke vil finde sig i så hun begynder at græde. Eller hvis vi har lillesøster på armen så vil den store også op. Alt hvad vi foretager os med den lille, vil den store gøre alt for at spolere så hun kan få pladsen.
Hun kan også finde på at skubbe så hun falder, prikke i øjnene og andre uacceptable ting.
Vi har gjort meget for at give storesøster alenetid med en af os så hun får vores fulde opmærksomhed hvilket hun selvfølgelig nyder i fulde drag. Men hverdagen med en søster skal jo fungere og jeg synes heller ikke løsningen er at skille dem ad, da de jo skal lære at omgåes hinanden.
Når hun gør ting ved lillesøster der gør ondt, siger vi til hende at hun skal stoppe da det jo gør ondt og at vi ikke vil have den opførsel. Det er som om hendes formål er at få hende til at græde da hun så får vores opmærksomhed (skæld ud)
Det er gået så vidt nu at lillesøster faktisk kan begynde at "græde" bare storesøster nærmer sig hende, fordi hun ved at hun ikke vil hende noget godt.
Vi synes vi roser og anerkender hende for den hun er, og lægger vægt på at hun er meget elsket og helt uundværlig. Men vi kan ikke lægge skjul på at vi bliver irriterede over hendes væremåde over for hendes søster...
Har du nogle gode råd til hvordan vi skal tackle hendes jalousi. Hun er ellers en meget kærlig og omsorgfuld lille pige (bare ikke over for hendes søster) så vi kan slet ikke kende hende.
Kærlig hilsen
Anne