Hvordan skal vi dog få bleen fra ham?

21. marts 2010

Kategori:
Alder:
4 år

Hvordan skal vi dog få bleen fra ham?

Hej Helen.

Ja denne gang gælder det råd til begge børn (lige sendt spørgsmål vedr vores datter også).

Vores søn er lige fyldt 4 år. Han har ikke smidt bleen endnu og jeg føler vi står fuldstændig låst fast ang renlighed.

Han går frivilligt med på wc dagligt, når vi siger at han lige skal derud. kvitterer også halvdelen af gangene med tis og dog mere sjældent med pølser. Jeg synes bare overhovedet ikke at det flytter noget... Han kommer aldrig og siger til, hvis han føler han skal, siger heller aldrig til hvis der enten er tis eller aff. i ble. Han bliver glad lige i nuet hvor der kommer noget i wc'et og vi roser til skyerne, men det virker overhovedet ikke motiverende på ham.

I børnehaven er holdningen ikke ens. Nogle hjælper ham på wc og andre siger at han ikke er klar/moden endnu. En pædagog sagde forleden at hun tror der ligger lidt dovenskab fra hans side i det. Kan det være rigtigt mon?? Siden at han aldrig siger noget til en beskidt ble osv. Det ved han jo selv at den er?

Selv siger han at hans tissemand ikke kan tisse i børnehaven men kun i bleen. Hvis det er dovenskab, føler jeg jo nu, at jeg skal sætte nogle krav til ham.

Nogle gange siger han at de voksne siger at mor og far skal tage bleen fra ham nu. Nogle gange har jeg også på fornemmelsen, at nogle af de andre børn kommenterer det overfor ham. Hørte den anden dag en dreng spørge ham om han havde ble på endnu. Nogle gange når der kommer størrer børn herhjem kan de også kommenterer overfor ham at han lugter af pølser (hvis han lige har lavet, og vi ikke har nået at skifte ...

Annonce

... ham med det samme). Han går aldrig for sig selv når han skal.

Børn spørger også hvorfor han har ble på og hvorfor han sidder på et sæde på wc. Kan se at det gør ham lidt ondt og lidt flov. Synes også det er svært at lade ham overnatte hos kammerater. Fordi jeg tror han tænker mere over tingene end som så og også fordi jeg synes det er svært at forlange af andre forældre at de skal skifte en dreng på 4 år.. Hvis du forstår.

Det er så svært og jeg ønsker så meget at han snart kan blive renlig... Allermest for hans skyld. Synes ikke vi har presset ham, (men det er en hårfin balance). og bestemt aldrig straffet ham. Det er bare så svært at takle. For synes også han har alderen til at forstå, at han bla skal fortælle at han har lavet osv... Hvordan takler vi det hele bedst og hvad kan vi forlange/forvente af ham?

Når nogle spørger ind til det, føler jeg mig ikke som en dårlig forældre, men er selv ligeså meget uforstående overfor det. Det skal siges at han er ret kvik i pæren (hvis jeg selv skal sige det) og har altid været lærenem og god til at forstå ting. Synes han virker lidt ældre end hans alder.

Til sidst skal det også nævnes at jeg er lidt i tvivl om konsistensen af hans aff. er normal? For det meste minder den lidt om havregrød (lidt fastere end det). Altså godt nok normal i farve men aldrig rigtig formet. Synes også at han døjer en del med tynd mave. Altså ikke sådan hver uge, men måske en gang om mdr. Uden at kan sige at han ellers er sløj eller har fået forkert mad. Dette kan vel også have en del betydning?

Håber du kan hjælpe os.
Tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor