Svar: Renlig om natten - 4 år, 6 mdr.
8. juni 2003
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære Catrine
Utroligt mange børn bruger ble om natten, også når de er 4½ som din søn.
Man behandler aldrig børn før de er omkring 7 år og behandlingen vil da bestå i enten et alarmapparat eller medicinsk behandling.
10-15% af alle børn har ufrivillig natlig vandladning i 6-7 års alderen og de fleste bliver renlige uden behandling.
Man mener det er arveligt, således at hvis du eller din mand har været "vådliggere", så er sandsynligheden for at barnet bliver det større.
Man mener at årsagen er at nogle børn producerer mere urin om natten, fordi de mangler det hormon som hedder ADH - anti diuretisk hormon, som hæmmer urinproduktionen under søvn.
Hvis din dreng selv er ked af det og synes det er et problem, så vil jeg foreslå dig at følge ham på toilettet, når du går i seng, i håb om at blæren så kan rumme mængden af urin indtil morgenstunden.
Hvis din dreng ikke selv er motiveret, så skal du give ham ble på og lade det være en helt naturlig del af jeres hverdag. Du skal ikke begynde at stille krav, som han ikke kan honorere. Du skal derfor ikke tage bleen af ham, hvis det er et nederlag for ham. Det er bedre med en succes,- at bleen er tør.
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske