Svar: Renlighedstræning - 3 år, 7 mdr.

1. marts 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære LM

Jeg synes det lyder som om at Lukas er begyndt at forstå hvad renlighed handler om. Han er i hvert fald begyndt at bruge 'frække' ord og synes også det er interessant, når du læser bøger om emnet. Der findes mange slags bøger og jeg synes du med den alder han har, skal prøve at finde bøger som ikke kun handler om at skulle slippe sin ble, men som også handler om hvordan man fungerer, hvad der sker med maden vi spiser osv. altså som handler mere om kroppen.

Derudover tænker jeg at I er nødt til at væbne jer lidt med tålmodighed endnu, simpelthen fordi årstiden ikke taler for at rende uden ble ... Men når det bliver varmt nok, så synes jeg I skal prøve at give ham et par badebukser på og lade ham rende rundt uden bleen, så han får fornemmelsen af når det kommer og naturligt der så må skynde sig ind på toilet eller potte. Op til dette skal I også tale med ham om, hvordan han helst vil forsøge sig - netop om det skal være potte eller toilet. Altså stille og roligt få ham drejet ind på at nu er det tiden, ikke presse ham, men tage det som noget helt naturligt.

Når bevidstheden om at skulle bruge toilet eller potte er dannet, så kan I begynde med ...

Annonce

... faste toilettider osv. Ikke stille spørgsmål som "skal du tisse?" men tage ham i hånden og følge ham på toilettet "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører".

Så for mig lyder det som om at I skal tage det i etaper, starte med at læse om hvordan kroppen fungerer, hvordan vi ser ud inden i og at alle mennesker fungerer sådan. Få ham sporet ind på det naturlige i dette - også for ham selv. Derefter tale lidt med ham om, når han skal til at smide bleen, hvordan han så forestiller sig det - om han vil bruge en potte eller et toilet og så forsøge at tage bleen af ham, når vejret tillader det. Ikke fordi han nu skal klare sig uden ble, men fordi det er naturligt når man skal have badebukser på. Så han på den måde ikke føler det som et pres.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og når han så tisser eller mærker at der kommer afføring så siger I til ham at det er super og at han næste gang skal skynde sig og sige til lige inden, så han kan nå toilettet/potten og at I vil hjælpe ham med det. Bleen får han naturligt stadig på imens I træner, bleen betyder ikke at han skal lave eller tisse i den, den er kun en sikkerhed, hvis han nu ikke når det.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder