Svar: Renlighedstræning - 3 år, 7 mdr.
1. marts 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære LM
Jeg synes det lyder som om at Lukas er begyndt at forstå hvad renlighed handler om. Han er i hvert fald begyndt at bruge 'frække' ord og synes også det er interessant, når du læser bøger om emnet. Der findes mange slags bøger og jeg synes du med den alder han har, skal prøve at finde bøger som ikke kun handler om at skulle slippe sin ble, men som også handler om hvordan man fungerer, hvad der sker med maden vi spiser osv. altså som handler mere om kroppen.
Derudover tænker jeg at I er nødt til at væbne jer lidt med tålmodighed endnu, simpelthen fordi årstiden ikke taler for at rende uden ble ... Men når det bliver varmt nok, så synes jeg I skal prøve at give ham et par badebukser på og lade ham rende rundt uden bleen, så han får fornemmelsen af når det kommer og naturligt der så må skynde sig ind på toilet eller potte. Op til dette skal I også tale med ham om, hvordan han helst vil forsøge sig - netop om det skal være potte eller toilet. Altså stille og roligt få ham drejet ind på at nu er det tiden, ikke presse ham, men tage det som noget helt naturligt.
Når bevidstheden om at skulle bruge toilet eller potte er dannet, så kan I begynde med faste toilettider osv. Ikke stille spørgsmål som "skal du tisse?" men tage ham i hånden og følge ham på toilettet "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører".
Så for mig lyder det som om at I skal tage det i etaper, starte med at læse om hvordan kroppen fungerer, hvordan vi ser ud inden i og at alle mennesker fungerer sådan. Få ham sporet ind på det naturlige i dette - også for ham selv. Derefter tale lidt med ham om, når han skal til at smide bleen, hvordan han så forestiller sig det - om han vil bruge en potte eller et toilet og så forsøge at tage bleen af ham, når vejret tillader det. Ikke fordi han nu skal klare sig uden ble, men fordi det er naturligt når man skal have badebukser på. Så han på den måde ikke føler det som et pres.
Og når han så tisser eller mærker at der kommer afføring så siger I til ham at det er super og at han næste gang skal skynde sig og sige til lige inden, så han kan nå toilettet/potten og at I vil hjælpe ham med det. Bleen får han naturligt stadig på imens I træner, bleen betyder ikke at han skal lave eller tisse i den, den er kun en sikkerhed, hvis han nu ikke når det.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske