Renlighedstræning - 3 år, 7 mdr.

1. marts 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Renlighedstræning - 3 år, 7 mdr.

Hej Helen!

Lukas (3år og 7mdr) er på alle områder meget godt med i forhold til sin alder, - pånær når det handler om renlighed... Han bruger stadig ble og interesserer sig overhovedet ikke for at komme af med den.

Sidste sommer forsøgte vi at motivere ham til at komme på toilet, hvilket han ikke havde lyst til, hvorfor vi sagde til os selv, at vi ville vente, da han jo formentlig ikke var klar på daværende tidspunkt. Der er vi så endnu.... Der er stadig ingen tegn på, at han skulle være noget, der ligner klar til at begynde at sidde på toilet.

Har læst en del om renlighed og dens faser, -ligenu er Lukas der, at han på gode dage kommer og siger, når han har lavet stort. I den fase har han for øvrigt været længe...., nok ...

Annonce

... over et år. Det eneste, der har ændret sig, er at han gerne går og siger "tis" og "puba" om og til ting, -det synes han er sjovt/frækt.

Egentlig generer det mig ikke, at skulle skifte ham. Det er mest af hensyn til ham selv, at jeg tænker, det må være træls at gå rundt med en ble, når legekammeraterne stille og roligt bliver renlige, og han jo også har alderen til det... Derfor vil jeg jo også gerne støtte og motivere ham bedst muligt. Ligenu gør vi jo som sagt intet (udover at vi godt kan finde på at læse bøger om emnet, - det vil han gerne, men det er som om, han ikke kan se sig selv i det).

Hvordan kommer vi videre? Skal vi blot blive ved med intet at gøre, for ikke at presse ham? Gode råd savnes...

Med venlig hilsen
LM

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine