Brev:
Renlighedstræning - 3 år, 7 mdr.
1. marts 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Renlighedstræning - 3 år, 7 mdr.
Hej Helen!
Lukas (3år og 7mdr) er på alle områder meget godt med i forhold til sin alder, - pånær når det handler om renlighed... Han bruger stadig ble og interesserer sig overhovedet ikke for at komme af med den.
Sidste sommer forsøgte vi at motivere ham til at komme på toilet, hvilket han ikke havde lyst til, hvorfor vi sagde til os selv, at vi ville vente, da han jo formentlig ikke var klar på daværende tidspunkt. Der er vi så endnu.... Der er stadig ingen tegn på, at han skulle være noget, der ligner klar til at begynde at sidde på toilet.
Har læst en del om renlighed og dens faser, -ligenu er Lukas der, at han på gode dage kommer og siger, når han har lavet stort. I den fase har han for øvrigt været længe...., nok over et år. Det eneste, der har ændret sig, er at han gerne går og siger "tis" og "puba" om og til ting, -det synes han er sjovt/frækt.
Egentlig generer det mig ikke, at skulle skifte ham. Det er mest af hensyn til ham selv, at jeg tænker, det må være træls at gå rundt med en ble, når legekammeraterne stille og roligt bliver renlige, og han jo også har alderen til det... Derfor vil jeg jo også gerne støtte og motivere ham bedst muligt. Ligenu gør vi jo som sagt intet (udover at vi godt kan finde på at læse bøger om emnet, - det vil han gerne, men det er som om, han ikke kan se sig selv i det).
Hvordan kommer vi videre? Skal vi blot blive ved med intet at gøre, for ikke at presse ham? Gode råd savnes...
Med venlig hilsen
LM