Svar: Kan det være Enkoprese?
10. juni 2004
Alder:
3 år
Kære urolige mor
Jeg tror bestemt ikke at din datter har enkoprese og din uro er ubegrundet.
Jeg vil give din kæreste ret i at jeres datter lige nu er ved at øve sig i at være renlig, hvilket også passer til hendes alder.
Fra at hun har haft afføring og tisset, uden egentlig at tænke særligt meget over dette, bliver hun nu mere og mere bevidst om at der kommer noget. Det vil være normalt at børn i denne periode laver i bleen for derefter at komme og fortælle at nu har de lavet. Herefter kommer de så og siger at nu laver de i bleen og tilsidst lykkes det dem at sige til før.
Så tag det roligt, det lyder som om at din datter udvikler sig fint.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske