Brev:
7 mdr og skriger fordi det sjovt
5. juni 2004
Alder:
7 mdr.
7 mdr og skriger fordi det sjovt
Hej igen
Min datter på 7 mdr er begyndt for ca 2 uger siden at få en meget irriterende vane. Hun skriger! Høje og meget gennemtrængende lyde. Hun synes uden tvivl at det er sjovt at bruge lungerne på den måde.
Tidligere har der også været perioder, hvor hun også har sagt høje lyde, men aldrig i så stort et omfang som hun gør nu (og hendes lunger er jo også blevet større nu).
Jeg er lidt i et dilemma omkring det, for på den ene side skal hun jo have lov til at nyde sin krop og de lyde den kan producere - på den anden side så er det mange timer om dagen og vi bor i lejlighed. Vi kan ikke rigtigt tillade os at hun larmer så meget fra kl. 7 til kl. 20.
Hun har været til indkøring i en lille vuggestue i den her uge og til at starte med var hun stille derovre, men nu er hun også begyndte at bruge lungerne der. De andre børn var meget påvirkede af hendes skrig - de blev ikke kede men stoppede helt op og så undrende på hende.
Så selvom det bedste måske ville være at lade hende nyde sine lyde, så kommer der altså et socialt aspekt ind. Hvis hun skal accepteres og holdes af af fremmede + hvis vi skal kunne fungere som familie og som lejere af vores lejlighed, så er det nødvendigt at skrigene stopper eller i hvertfald begrænses.
Vi har endnu ikke prøvet noget sådan helt igennem, men forsøgene lyder på at ignorere (men hun nyder det så godt, så hvorfor skulle hun stoppe af sig selv?), sige "nej" og afbryde hende hvergang hun begynder + tage hende op og se vredt på hende mens jeg siger "nej". Det sidste forstærker bare mængden og intensiteten af skrigene.
Igår og idag har jeg lagt mærke til at hun især begynder at skrige når hun er ved at være træt. Tidligere var hun meget nem at se på, at hun var træt. Det er hun ikke altid nu, men tilgengæld er hun begyndt at skrige voldsommere og mere.
Hvad gør vi? Hun skal jo have lov til at være sig selv, men når det overskrider alle andres grænser, så må man jo gøre noget ved det, men hvad?
Med venlig hilsen og med håb om snart at få svar
Anja