Svar: Pige på snart 9 tisser i bukserne om dagen

10. juni 2004

Kategori:
Alder:
9 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej

At I er blevet henvist til kommunens pædagogisk-psykologisk-rådgivning, lyder som en rigtig god idé, men der er naturligvis lang tid til sommeren er ovre.

Er det ikke muligt at du kan få en samtale med en at psykologerne i kommunen, altså over telefonen, så I kan tage en snak om, hvordan I griber situationen an lige nu og her?

Jeg synes det er utroligt synd for jeres datter. Hun er sandsynligvis både ked af sit problem, hun oplever ikke at leve op til de forventninger som omgivelserne stiller til hende og hun bliver sandsynligvis også drillet i skolen, når hun lugter. Der er ingen tvivl om at hun sikkert 'føler sig forkert'.

Gør alt hvad I kan for at styrke hendes selvværd. Der er forskel på selvværd og selvtillid. Selvtillid er f.eks. det man har i kraft at de ting man har, de materielle gode, det at man føler man ser pæn ud i sit nye tøj, at man har den samme Bratz dukke som de andre i klassen osv. Selvværd handler om at man føler at man har værdi som menneske, at man er elsket, at man kan noget, duer til noget.

Prøv at lade være med at fokusere på alt det hun ikke kan, men styrk hende ...

Annonce

... i alt det hun er rigtig god til og fortæl hende det direkte. Fortæl hende hvad hun gør, som gør jeg rigtig glade. 'Hvor var det dejligt at du ville hjælpe til med at dække bord' eller hvis hun fortæller om noget der har været svært, så spørg ind til hvad hun gjorde og ros hende for måden hun tacklede det på.

Med hensyn til hendes våde trusser. Hvis hun mærker at hun er våd, går hun så ud og tisser færdig eller tisser hun så bare i bukserne? Hvis hun går og drypper lidt, så var det måske en mulighed at give hende et tyndt hygiejnebind på, som kan suge de dryp der kommer og som hun så kan skifte. Det kommer naturligvis an på, hvordan hun vil have det med det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Udfra din beskrivelse så lyder det som om at I allerede har gjort meget og har været henvist forskellige steder. Den specialist som har givet jer træningprogram osv, har I ikke en opfølgning på dette? Ellers ville jeg ringe og bede op dette, da der efter ½ år tilsyneladende ingen fremskridt er.

I kan også kontakte Rigshospitalets telefonrådgivning på tlf.: 35 37 53 53, torsdag ml 17-20.

Håber I finder en løsning som vil være god for alle.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor