Svar: Pige på snart 9 tisser i bukserne om dagen
10. juni 2004
Alder:
9 år
Hej
At I er blevet henvist til kommunens pædagogisk-psykologisk-rådgivning, lyder som en rigtig god idé, men der er naturligvis lang tid til sommeren er ovre.
Er det ikke muligt at du kan få en samtale med en at psykologerne i kommunen, altså over telefonen, så I kan tage en snak om, hvordan I griber situationen an lige nu og her?
Jeg synes det er utroligt synd for jeres datter. Hun er sandsynligvis både ked af sit problem, hun oplever ikke at leve op til de forventninger som omgivelserne stiller til hende og hun bliver sandsynligvis også drillet i skolen, når hun lugter. Der er ingen tvivl om at hun sikkert 'føler sig forkert'.
Gør alt hvad I kan for at styrke hendes selvværd. Der er forskel på selvværd og selvtillid. Selvtillid er f.eks. det man har i kraft at de ting man har, de materielle gode, det at man føler man ser pæn ud i sit nye tøj, at man har den samme Bratz dukke som de andre i klassen osv. Selvværd handler om at man føler at man har værdi som menneske, at man er elsket, at man kan noget, duer til noget.
Prøv at lade være med at fokusere på alt det hun ikke kan, men styrk hende i alt det hun er rigtig god til og fortæl hende det direkte. Fortæl hende hvad hun gør, som gør jeg rigtig glade. 'Hvor var det dejligt at du ville hjælpe til med at dække bord' eller hvis hun fortæller om noget der har været svært, så spørg ind til hvad hun gjorde og ros hende for måden hun tacklede det på.
Med hensyn til hendes våde trusser. Hvis hun mærker at hun er våd, går hun så ud og tisser færdig eller tisser hun så bare i bukserne? Hvis hun går og drypper lidt, så var det måske en mulighed at give hende et tyndt hygiejnebind på, som kan suge de dryp der kommer og som hun så kan skifte. Det kommer naturligvis an på, hvordan hun vil have det med det.
Udfra din beskrivelse så lyder det som om at I allerede har gjort meget og har været henvist forskellige steder. Den specialist som har givet jer træningprogram osv, har I ikke en opfølgning på dette? Ellers ville jeg ringe og bede op dette, da der efter ½ år tilsyneladende ingen fremskridt er.
I kan også kontakte Rigshospitalets telefonrådgivning på tlf.: 35 37 53 53, torsdag ml 17-20.
Håber I finder en løsning som vil være god for alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske