Kost og raseri - 1 årig

10. juni 2004

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Kost og raseri - 1 årig

Hej igen

Jeg skrev for et par måneder siden, om vores dreng som ikke vil spise hverken hvidt brød og absolut ikke rugbrød. Han vil helst bare ha' skemad.

Vi har prøvet dine gode råd af med at lade ham sidde selv med maden - drejer det sig om brød ender det aldrig i munden, altid på gulvet.

Andre ting er han blevet bedre til. Han er blevet interesseret i vores mad, og peger gerne og smager. Han elsker pastaskruer og spiser dem med alt - kødsovs, pesto o.s.v. Men ret meget andet er han ikke interesseret i. Vi byder ham alt, hvad vi selv får, men ikke ret meget bli'r det smagt på. Så vi har brug for lidt hjælp igen.

Lige nu er vi inde på (i samarbejde med vores dejlige dagplejemor) at tilbyde ham det de andre får til formiddag og eftermiddag. Når han ligesom er "kørt i stilling" der, vil vi forsøge med rugbrødet.

Mit spørgsmål er nu: hvis han ...

Annonce

... stadig nægter rugbrødet, vil han så bare sulte sig selv, eller gi'r han sig på et tidspunkt?

Det går os meget på, at vi har et barn på 1 år, som ikke har fået de gode kostvaner med. Vores SP siger, at vi skal ta' det roligt, han er bare ét af de børn, der kommer langsomt igang. Det er bare svært...

En anden ting er, at han har fået et utroligt hidsigt temperament. Vi er klar over at det følger med alderen og udviklingen, men vi vil gerne ha' nogle redskaber/værktøjer, så kan hjælpe ham bedst muligt igennem hans raserianfald.

Raserianfald har han ca. 5-6 gange om dagen - primært når han skal skiftes, ha' tøj på, op af badet, når morgenmaden serveres o.s.v. Han bli'r rigtig vred, spænder som en flitsbue og er svær at "kontrollere" alene. Han er svær at trænge ind til, svær at trøste o.s.v. Har du nogle gode råd der?

På forhånd tak for hjælpen

En mor...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor