Svar: Toilettræning 4 år
10. juni 2004
Alder:
4 år
At blive renlig er et samarbejde mellem barnet og forældrene og det gøres nemmest, når barnet viser at det er parat til det.
Spørgsmålet er om I har været lidt for hurtigt ude, så han har følt sig presset til noget han egentlig ikke var parat til og derfor nu er 'gået i baglås'?
Jeg tror det er meget vigtigt at du forsøger helt at glemme det med renligheden i en periode. Du fortæller at han nogle gange græder, når I snakker om det, hvilet jo tyder på at han slet ikke er parat og heller ikke har det godt med det. Jeg er sikker på at han godt ved, hvad du ønsker, og et eller andet sted så har han svært ved at leve op til det lige nu.
Du må tro på at børn som udgangspunkt altid vil gøre det de ved gør deres forældre glade og stolte af dem. Lige nu ved din søn at han ikke er som du ønsker. Hvis du glemmer renligheden og i stedet sætter en styrke ind på at vise ham, hvor meget han betyder for dig, fortæller ham hvor stor værdi han har, hvor meget du elsker ham osv., så kan han måske få styrken til/troen på at han godt kan, at han godt tør, også selvom der så sker uheld.
Hvis vi stiller for store krav til vores børn så kan de godt reagere ved at 'gøre sig midre' end de i virkeligheden er. Prøv derfor at skrue forventningerne til ham ned, accepter ham som han er og lad ham 'være den store' i den udstrækning han selv ønsker det.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske