Svar: Vi vil gerne i gang med renlighed
30. januar 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære Lene
Hvornår barnet bliver renligt kan man ikke selv bestemme. Det kræver fysiologisk modenhed og ikke bare at tage en beslutning om at nu skal det være ... Det nytter derfor ikke noget at I tager bleen af jeres pige, hvis hun ikke fysiologisk er parat. At have fysiologisk modenhed betyder at hun skal kunne mærke når hun tisser og har afføring. Hendes hormoner skal være parate til at sende disse signaler, hun skal kunne holde sig kortvarigt osv. Der skal være forbindelse mellem hendes blære og hjernen, kontrollen over disse ting styres af hormoner. Kan hun ikke mærke tissetrang og kan hun ikke holde sig osv., så er det synd for hende at fjerne bleen, det vil være et nederlag og hun kan jo ikke gøre for det. Vi bestemmer jo ikke selv, hvordan vores hormoner i kroppen skal fungere :)
Årstiden taler ikke for at træne renlighed. Jeg synes I skal vente til det bliver sommer og hun kan rende rundt i bikini i haven. Det at hun der pludselig mærker og ser at hun tisser, vil naturligt gøre hende opmærksom på hvad der sker, hvordan det føles og hvad tegn hun skal lægge mærke til og når denne opmærksomhed kommer, så skal I få hende på toilettet "Kom skat, skynd dig ind og tisse..." og så tage hende i hånden og forsøge at nå toilettet. Tale med hende om at når hun mærker det ske igen, så skal hun prøve at sige til lige inden osv.
Lige nu hvor hun slet ikke registrerer hvad der sker eller viser interesse for at få bleen af - ja så er hun slet ikke parat. Jeg synes ikke I skal træne renlighed nu.
Hvis hun har problemer med rød numse, så må I behandle det med en barrierecreme, som lægger en hinde på huden og skyer syren fra afføring og urin, så den ikke så let trænger ind i huden.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske