Svar: Vi vil gerne i gang med renlighed

30. januar 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lene

Hvornår barnet bliver renligt kan man ikke selv bestemme. Det kræver fysiologisk modenhed og ikke bare at tage en beslutning om at nu skal det være ... Det nytter derfor ikke noget at I tager bleen af jeres pige, hvis hun ikke fysiologisk er parat. At have fysiologisk modenhed betyder at hun skal kunne mærke når hun tisser og har afføring. Hendes hormoner skal være parate til at sende disse signaler, hun skal kunne holde sig kortvarigt osv. Der skal være forbindelse mellem hendes blære og hjernen, kontrollen over disse ting styres af hormoner. Kan hun ikke mærke tissetrang og kan hun ikke holde sig osv., så er det synd for hende at fjerne bleen, det vil være et nederlag og hun kan jo ikke gøre for det. Vi bestemmer jo ikke selv, hvordan vores hormoner i kroppen skal fungere :)

Årstiden taler ikke for at træne renlighed. Jeg synes I skal vente ...

Annonce

... til det bliver sommer og hun kan rende rundt i bikini i haven. Det at hun der pludselig mærker og ser at hun tisser, vil naturligt gøre hende opmærksom på hvad der sker, hvordan det føles og hvad tegn hun skal lægge mærke til og når denne opmærksomhed kommer, så skal I få hende på toilettet "Kom skat, skynd dig ind og tisse..." og så tage hende i hånden og forsøge at nå toilettet. Tale med hende om at når hun mærker det ske igen, så skal hun prøve at sige til lige inden osv.

Lige nu hvor hun slet ikke registrerer hvad der sker eller viser interesse for at få bleen af - ja så er hun slet ikke parat. Jeg synes ikke I skal træne renlighed nu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis hun har problemer med rød numse, så må I behandle det med en barrierecreme, som lægger en hinde på huden og skyer syren fra afføring og urin, så den ikke så let trænger ind i huden.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder