Svar: Vil selv af med bleen
24. januar 2010
Alder:
4 år
Kære glade mor
Det bedste I kan gøre for jeres dreng er at give ham faste toilettider. Det er for at anerkende at han nu ikke vil have bleen på og for at støtte ham, inden det går galt.
Faste toilet tider skal forstås sådan at man tisser inden man gør bestemte ting - ligesom vi andre gør. Vi tisser som det første, når vi står op om morgenen og det sidste inden vi går i seng. Vi tisser inden vi kører op for at handle, inden vi går ud af døren osv. Jeres dreng skal lære at tisse som en fast del af hverdagen og skal derfor på toilettet på de tidspunkter, hvor I ved det at naturligt for ham at tisse.
I skal derfor ikke spørge ham om han skal tisse eller regne med at han selv mærker det og siger til. I skal sige "Kom vi skal lige tisse inden vi kører" og så er det sådan. Det er en fast regel og den gælder både for voksne og for børn. Mor og far tisser også inden I går ud af døren. Og så skal I naturligvis rose ham, når der kommer noget, det er super godt. Og også rose ham, selvom der måske ikke altid kommer noget eller måske kun kommer en lille tissetår, det har også værdi at man prøver og at der kun kommer lidt :)
I skal naturligvis bede børnehaven om at gøre det samme, sige til ham at han skal gå ud og tisse inden han skal på legepladsen osv. Det gør de sikkert allerede, men det vil være fint, hvis de lige er ekstra opmærksomme på at han får det gjort og overholder denne aftale/regel.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske