Brev:
Opdragelse - morglad
24. januar 2010
Alder:
15 mdr.
Opdragelse - morglad
Hej igen..
Ja nu har jeg brug for et råd ang forældres forskellighed i opfattelsen af opdragelsen.
Vores dreng er meget mor glad, hvad jo nok er helt normalt i den alder han har, og det kommer jo også til at svinge i fremtiden, hvem han foretrækker.
Vores problem er at far reagerer meget personligt på det. han føler sig virkelig afvist og bliver ked af det og såret. Det skal også lige siges at det er slemt!.
For lige at få en baggrundsforståelse ind i billedet mistede min mand sin far for 7 måneder siden, hvilket naturligvis har været meget hårdt at komme igennem. i den periode har jeg taget ekstra meget over, og vores dreng er jo så også helt naturligt meget knyttet til mig.
måske var det en bjørnetjeneste, men hvad gør man når overskudet er fuldstændog forsvundet?
Men at han "afviser" ham - som han ser det, selvom jeg har forklaret at man ikke kan se det sådan - det frustrerer min mand meget, for han tænker: du skulle bare vide hvor heldig du er at have en far og den kærlighed jeg gerne vil give dig er faktisk en gave.
Vi har talt om at det er vigtigt han ikke tager det personligt, og det ikke er bevidst vores dreng gør det for at gøre min mand ked af det. og det er vi også enige om indtil situationen opstår.
Min ellers utrolig elskværdige mand, har desværre et lidt heftigt temperament, som i disse situationer kommer lidt ud af kontrol. Han mister hovedet i frustrationen og kommer til at råbe, ignorere komme med spydige kommentarer osv.
det er utrolig frustrerende, for jeg ved ikke hvordan jeg skal ændre på det eller hvad jeg skal gøre i situationen.
Dette giver rigtig mange konflikter mellem os for jeg blander mig naturligvis for at beskytte min dreng, for jeg vil ikke acceptere det, og så har vi balladen. Vi ender i et stort skænderi, han føler jeg altid retter på ham osv.
Jeg er selv pædagog og læser meget om metoder og ny viden men min mand er ikke lige den type og synes jeg er alt for pædagogiske... mærkeligt nok når jeg nu er pædagog! men jeg vil ikke give mig på de ting som jeg opfatter så grundlæggende forkert, som fx at råbe et barn ind i hovedet.
Så vi har altså et dilemma som vi ofte står i og skal have løst.
Jeg ønsker mest af alt bare at vi alle har det godt og kan enes i vores lille familie og det kan vi også for det meste. men det bliver utrolig anspændt næsten hver gang de her episoder opstår og vi går fra lys til mørke på 1 minut.
Min bekymring er også at der selvfølgelig i fremtiden kommer masser af udfordringer hvor det er rigtig vigtigt at forældre signalerer det samme, og bevarer roen i situationen så godt som muligt, men hvordan når vi ikke rigtig er enige i grundlæggende opdragelse?
Har du et godt råd til hvordan vi kommer videre... for det sætter dybe skår i vores forhold og min mand føler det er vores dreng og jeg der er sammen og så ham på sidelinien .. rigtig uheldigt...
På forhånd mange tak for dit svar...
I