Opdragelse - morglad

24. januar 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Opdragelse - morglad

Hej igen..

Ja nu har jeg brug for et råd ang forældres forskellighed i opfattelsen af opdragelsen.

Vores dreng er meget mor glad, hvad jo nok er helt normalt i den alder han har, og det kommer jo også til at svinge i fremtiden, hvem han foretrækker.
Vores problem er at far reagerer meget personligt på det. han føler sig virkelig afvist og bliver ked af det og såret. Det skal også lige siges at det er slemt!.

For lige at få en baggrundsforståelse ind i billedet mistede min mand sin far for 7 måneder siden, hvilket naturligvis har været meget hårdt at komme igennem. i den periode har jeg taget ekstra meget over, og vores dreng er jo så også helt naturligt meget knyttet til mig.
måske var det en bjørnetjeneste, men hvad gør man når overskudet er fuldstændog forsvundet?

Men at han "afviser" ham - som han ser det, selvom jeg har forklaret at man ikke kan se det sådan - det frustrerer min mand meget, for han tænker: du skulle bare vide hvor heldig du er at have en far og den kærlighed jeg gerne vil give dig er faktisk en gave.

Vi har talt om at det er vigtigt han ikke tager det personligt, og det ikke er bevidst vores dreng gør det for at gøre min mand ked af det. og det er vi også enige om indtil situationen opstår.

Min ellers utrolig elskværdige mand, har desværre et lidt heftigt temperament, som i disse situationer kommer lidt ud af kontrol. Han mister hovedet i frustrationen og kommer til at råbe, ignorere komme med ...

Annonce

... spydige kommentarer osv.
det er utrolig frustrerende, for jeg ved ikke hvordan jeg skal ændre på det eller hvad jeg skal gøre i situationen.

Dette giver rigtig mange konflikter mellem os for jeg blander mig naturligvis for at beskytte min dreng, for jeg vil ikke acceptere det, og så har vi balladen. Vi ender i et stort skænderi, han føler jeg altid retter på ham osv.

Jeg er selv pædagog og læser meget om metoder og ny viden men min mand er ikke lige den type og synes jeg er alt for pædagogiske... mærkeligt nok når jeg nu er pædagog! men jeg vil ikke give mig på de ting som jeg opfatter så grundlæggende forkert, som fx at råbe et barn ind i hovedet.

Så vi har altså et dilemma som vi ofte står i og skal have løst.

Jeg ønsker mest af alt bare at vi alle har det godt og kan enes i vores lille familie og det kan vi også for det meste. men det bliver utrolig anspændt næsten hver gang de her episoder opstår og vi går fra lys til mørke på 1 minut.

Min bekymring er også at der selvfølgelig i fremtiden kommer masser af udfordringer hvor det er rigtig vigtigt at forældre signalerer det samme, og bevarer roen i situationen så godt som muligt, men hvordan når vi ikke rigtig er enige i grundlæggende opdragelse?

Har du et godt råd til hvordan vi kommer videre... for det sætter dybe skår i vores forhold og min mand føler det er vores dreng og jeg der er sammen og så ham på sidelinien .. rigtig uheldigt...

På forhånd mange tak for dit svar...

I

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.