Svar: Jeg bliver meget ked af det når han ikke vil spise
22. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære trætte og kede mor
Velkommen tilbage og tillykke med lillebror :)
Det lyder som om at I har det hårdt hos jer og tingene kører lidt på pumperne i øjeblikket. Min umiddelbare tanke er, hvem I har i jeres netværk, som måske kunne give jer et pusterum. Er der ikke et par bedsteforældre eller et par rigtig gode venner, som ville passe jeres børn en dag, evt. en overnatning, så I forældre fik kigget hinanden lidt i øjnene og fik lov til at være par, og fik mulighed for at sove en sammenhængende nattesøvn.
Bed om hjælp omkring jer - jeres børn er så gamle nu, at de ikke tager skade af at blive passet en enkelt overnatning og fordelen her er jo at lillebror får flaske, så andre rent faktisk godt kan tage over ...
For mange kvinder er det en stor sorg ikke at kunne amme og det tager tid at komme sig over dette. Det giver et stik i hjertet hver gang man ser andre kvinder sidde og amme deres børn og sådan er det - det skal du leve med. Det bliver dog lettere, når du begynder at opleve at din dreng rent faktisk trives med flaske, så vil det føles bedre at give ham den, men lige nu, hvor han ikke er meget for at tage den og får forstoppelsesproblemer på grund af mme, er det naturligvis ikke særlig sjovt.
Du skriver at du giver den syrnede allomin og det er fint. En anden mulighed du kunne forsøge dig med er NAN H.A. som har delvist hydrolycerede proteiner og som derfor også virker godt på træg mave. Det har ikke samme allergiforebyggende effekt som Nutramigen eller Profylac, men altså delvist og det er et forsøg værd.
Det er fint at give laktulose og der er ingen problemer i at give jeres dreng 5 ml 2 x dagligt, I behøver ikke trappe ud, det vigtigste er at maven fungerer og I må gerne sætte dosis op til 6 ml x 2 hvis I skønner det vil virke bedre.
Alternativet til laktulose er Movicol, men det skal lægeordineres og jeres lægen vil sandsynligvis ikke ordinere til et barn under 6 måneder ... det må I tale med lægen om.
Jeg tænker også at I godt kunne forsøge med 50ml sukkervand en gang dagligt, for at se om ikke det kunne have effekt på maven. Sukker virker smertestillende og giver lidt ro og det kogte vand får ofte tarmene til at slappe lidt af. Så når du oplever at han stopper efter 100ml mme og skriger og bliver som en flitsbue og ikke kan finde ro - så prøv at se om en flaske med 50ml sukkervand kan give ham den ro han behøver for at sove bedre. Men som sagt kun 1 gang dagligt, så han ikke pludselig begynder at drikke for meget vand og for lidt mælk :) Det kunne f.eks. være en idé om aftenen, for at få ro på ham og på hele familien, der hvor jeres overskud er mindst.
Din dreng kan godt forbinde det at få flaske med noget ubehageligt og med smerte og derfor afvise den. Også her kan sukkervandet have lidt effekt og vise ham, at det faktisk kan være meget rart at få en flaske igen :)
Han skal stadig have 6 flasker i døgnet ved siden af sin skemad. Hans væskebehov er stort, ligger på omkring 1000ml ved siden af det han kan drikke af en kop og får via sin mad.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 8: Tilbydes lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede, quinoa - gerne med frugtmos til at holde maven igang, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 12: Tilbydes lidt grød eller grøntsagsmos, det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover sin 3 lur
Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, det kan være med udgangspunkt i de grønsager I andre spiser, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 20
Sen aften/tidlig nat 23-01: Flaske
Jeg håber at denne plan for dagen hjælper lidt videre på vej, og husk så at få nogen til at tage over, brug jeres netværk og føl at det er okay. Jeres børn er jo ikke bedst tjent med at mor og far ender med at gå fra hinanden eller helt miste sig selv ...
Stort knus med på vejen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske