Svar: Fordøjelse - 5 mdr.
22. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Jeg håber din dreng har fået gang i maven, nu hvor jeg svarer dig i dag :)
Det er normalt en rigtig god idé at barnet har afføring hver 2 dag, når de først er kommet igang med skemaden. Det er her vigtigt at variere indtaget af mad, så barnet via maden får hjælp til at holde maven igang naturligt og samtidig sikre sig at barnet stadig drikke nok væske. Som udgangspunkt skal barnets indtag af mælk være det samme som det plejer, skemaden kommer ud over og også vand af kop.
Hvis din dreng vil tage en flaske, så kan du prøve at give ham 100ml kogt vand med 1 tsk sukker for at se om det kan sætte lidt gang i hans mave. Hvis det ikke virker, så vil det være rigtig godt, at du begynder med lidt laktulose. Her må han få 1ml pr kg han vejer og gerne fordelt over 2 gange dagligt. Det vil sige at hvis han vejer f.eks. 7 kg, så kan han få 3½ ml morgen og 3½ ml aften og det skal du give ham indtil maven fungerer. Hvis afføringen bliver tynd, så skruer du ned i laktulosen, hvis den stadig er meget hård, så skruer du en lille smule op.
Det vil også være rigtig godt at give ham lidt mavemassage og også cykle med hans ben, for at sætte lidt gang i tarmenes bevægelser :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske