Hysteri omkring sovetid og farvel-sut

22. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Hysteri omkring sovetid og farvel-sut

Hej Helen.

Vores datter på 2½ år har altid været et nemt barn og har været meget lidt hysterisk. Hvis der har været ændringer af en art, så har hun altid meget hurtigt accepteret forholdene - vi har også altid været meget konsekvense, og det har hun fanget hurtigt, og accepteret inden for 1-2 dage.

Hun var blevet lidt ligeglad med hendes sut. Hun glædede sig dog altid til at komme i seng og få sutten, og har altid været god til at falde selv i søvn og altid nydt at ligge i sengen, selvom hun var våget. Det kan ligeledes tælles på én hånd, hvor mange gange hun har sovet hos os - og kun altid i forbindelse med sygdom. Hun har sovet igennem siden hun var godt 6 mdr og faldet selv i søvn uden gråd siden hun var 4 mdr.
Så at sige et meget nemt barn.

Hun var som sagt blevet knap så uafhængig af sin sut, som hun før har været, så vi greb chancen og sagde farvel til sutten i fredags. Hun byttede den til en bamse i toys´r´us. Det er gået fint med putningen og hun har sovet hele natten - ganske som havde hun haft sutten.

Efter vi sagde farvel til sutten er hun dog blevet sur på mig (mor). Det er kun far der dur - jeg bliver værfet væk og hun siger hele tiden "nej, mor" væk mor osv. Jeg kan sagtens lege og hygge med hende, men hvis der skal trøstes eller lign, så er det far far far...

De sidste to aftener, har det dog været et mareridt at putte. Hun bliver sur (ikke ked, men virkelig hysterisk). Hun skriger, så hun næsten er ved at kaste op, og hun blir ved med at stå op - igen og igen. Jeg ...

Annonce

... putter hende tilbage i sengen, men hun begynder at skrige og stå på i sekundtet jeg går ud og lukker døren. Hvis farmand så overtar putningen, bliver hun i sengen. Kan dog godt ligge og pyldre lidt, men det voldsomme hysteri stopper.

I nat kom hun så ind til os, og efter forgæves forsøg på at få hende til at blive i hendes egen seng, sov hun hos os resten af natten uden at vågne.

Når det så bliver morgen og vi skal op og være klar til af komme ud af døren, starter balladen for alvor. Hun skriger, som vi ikke troede det var muligt, og jeg må nærmest sidde på hende for at få hende i tøjet. Der kommer far også til kors. Morgenmaden skal indtages på vores skød, ellers bryder fanden løs igen. Så der er skrig og skrål fra vi står op til vi går ud af døren. Jeg kommer nogle gange til nærmest at råbe stop til hende - da jeg ikke kan holde det hysteri ud.

Det går fint med hentningen i dagplejen. Hun bliver glad for at se mig, og er glad indtil vi skal til putning. Hun tar fint nattøj på.

Jeg håber du kan fortælle mig, at det er en fase der går over, og at vores søde og nemme datter kommer tilbage til os igen. Lige nu kan vi slet ikke kende hende - man skulle tro at hun er blevet byttet ud med et andet barn.

Tror du det er en sen-reaktion på projekt farvel-sut. Og hvor længe skal vi lade dette vanvid fortsætte, inden hun får sutten igen?

Hun skal starte i børnehave til april, og blir storesøster til sommer - derfor skulle farvel-sut jo ikke være oven i alt det andet.

Med venlig hilsen
jadu

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder