Brev:
Hysteri omkring sovetid og farvel-sut
22. januar 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hysteri omkring sovetid og farvel-sut
Hej Helen.
Vores datter på 2½ år har altid været et nemt barn og har været meget lidt hysterisk. Hvis der har været ændringer af en art, så har hun altid meget hurtigt accepteret forholdene - vi har også altid været meget konsekvense, og det har hun fanget hurtigt, og accepteret inden for 1-2 dage.
Hun var blevet lidt ligeglad med hendes sut. Hun glædede sig dog altid til at komme i seng og få sutten, og har altid været god til at falde selv i søvn og altid nydt at ligge i sengen, selvom hun var våget. Det kan ligeledes tælles på én hånd, hvor mange gange hun har sovet hos os - og kun altid i forbindelse med sygdom. Hun har sovet igennem siden hun var godt 6 mdr og faldet selv i søvn uden gråd siden hun var 4 mdr.
Så at sige et meget nemt barn.
Hun var som sagt blevet knap så uafhængig af sin sut, som hun før har været, så vi greb chancen og sagde farvel til sutten i fredags. Hun byttede den til en bamse i toys´r´us. Det er gået fint med putningen og hun har sovet hele natten - ganske som havde hun haft sutten.
Efter vi sagde farvel til sutten er hun dog blevet sur på mig (mor). Det er kun far der dur - jeg bliver værfet væk og hun siger hele tiden "nej, mor" væk mor osv. Jeg kan sagtens lege og hygge med hende, men hvis der skal trøstes eller lign, så er det far far far...
De sidste to aftener, har det dog været et mareridt at putte. Hun bliver sur (ikke ked, men virkelig hysterisk). Hun skriger, så hun næsten er ved at kaste op, og hun blir ved med at stå op - igen og igen. Jeg putter hende tilbage i sengen, men hun begynder at skrige og stå på i sekundtet jeg går ud og lukker døren. Hvis farmand så overtar putningen, bliver hun i sengen. Kan dog godt ligge og pyldre lidt, men det voldsomme hysteri stopper.
I nat kom hun så ind til os, og efter forgæves forsøg på at få hende til at blive i hendes egen seng, sov hun hos os resten af natten uden at vågne.
Når det så bliver morgen og vi skal op og være klar til af komme ud af døren, starter balladen for alvor. Hun skriger, som vi ikke troede det var muligt, og jeg må nærmest sidde på hende for at få hende i tøjet. Der kommer far også til kors. Morgenmaden skal indtages på vores skød, ellers bryder fanden løs igen. Så der er skrig og skrål fra vi står op til vi går ud af døren. Jeg kommer nogle gange til nærmest at råbe stop til hende - da jeg ikke kan holde det hysteri ud.
Det går fint med hentningen i dagplejen. Hun bliver glad for at se mig, og er glad indtil vi skal til putning. Hun tar fint nattøj på.
Jeg håber du kan fortælle mig, at det er en fase der går over, og at vores søde og nemme datter kommer tilbage til os igen. Lige nu kan vi slet ikke kende hende - man skulle tro at hun er blevet byttet ud med et andet barn.
Tror du det er en sen-reaktion på projekt farvel-sut. Og hvor længe skal vi lade dette vanvid fortsætte, inden hun får sutten igen?
Hun skal starte i børnehave til april, og blir storesøster til sommer - derfor skulle farvel-sut jo ikke være oven i alt det andet.
Med venlig hilsen
jadu