Svar: Hård mave / laktulose
21. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære små-bekymrede mor
Det er rigtig dejligt at I har fået gang i jeres drengs mave med laktulose. Det er som I har fået at vide, vigtigt at maven fungerer også når I skal igang med skemaden på et tidspunkt ...
Det kan meget vel være laktulose der giver jeres dreng kvalme. Det er noget rigtig sødt stads og en skylle i munden af det, kan man sagtens forestille sig er kvalmende. Har du smagt det? :)
Normalt anbefales det at man giver det direkte i munden for at være sikker på at barnet får det. Hvis man kommer det i flasken kan man risikere at det sætter sig på indersiden af flasken eller ligger tilbage i den mælk som barnet måske ikke har drukket op ... Men det nytter jo heller ikke noget at jeres dreng ender med at kaste det hele op. Så kan det godt være et forsøg værd at se om I kan blandet det med lidt mælk i flasken og så håbe på at han får det hele med ud og bedre kan holde det i sig.
En anden mulighed er Movicol, som kan opløses i vand og netop drikkes af flasken. Men det skal lægeordineres og det er ikke sikkert at jeres læge vil give det til et barn under 6 måneder ... Det må I tale med lægen om :)
Håber I kan bruge dette videre :) Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske