Hård mave / laktulose

21. januar 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hård mave / laktulose

Hejsa!

Vi har en søn på 4 ½ mdr, og da han var ca.3 mdr gik han fra brystmælk til MME.

Han havde ingen problemer med maven, vi mener det skyldes en glidende overgang fra bryst til flasken.
For ca.3 uger siden begyndte han at få problemer. Når han skulle af med noget, pressede han længe og der kom en lille tør klump afføring hvorefter der kom flydende, ikke tynd, afføring. Der gik mellem 2-til 3 dage mellem.

Vi synes han virkede plaget af det og talte med en sundhedsplejerske om det og hun forslog laktulose. Det er vi så startet op på, og han har fået det i 6 dage, 3 ml morgen og 3 ml aften. Han er et helt andet barn nu og virker meget lettet. ...

Annonce

... Han kommer af med noget hver 2. dag på nuværende tidspunkt og det virker til at passe ham fint.

Vores problem nu, er at han virker forkvalmet. Han laver bræklyde flere gange om dagen og her til morgen brækkede han stort set alt op hvad han lige havde spist. Han havde lige tømt en flaske på 120ml.

Mit spørgsmål er, kan det være laktulosen han reagerer på? Hvis det er det, så er vi jo nødt til at stoppe med det.. Men hvad så med hans afføring? Hvad hvis hans afføring bliver hård igen?

Vi fik af vide af den sundhedsplejerske vi talte med at vi ikke kunne starte op på mos og grød før hans afføring var normal igen...

Venlig hilsen
Den små-bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år