Brev:
Hård mave / laktulose
21. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Hård mave / laktulose
Hejsa!
Vi har en søn på 4 ½ mdr, og da han var ca.3 mdr gik han fra brystmælk til MME.
Han havde ingen problemer med maven, vi mener det skyldes en glidende overgang fra bryst til flasken.
For ca.3 uger siden begyndte han at få problemer. Når han skulle af med noget, pressede han længe og der kom en lille tør klump afføring hvorefter der kom flydende, ikke tynd, afføring. Der gik mellem 2-til 3 dage mellem.
Vi synes han virkede plaget af det og talte med en sundhedsplejerske om det og hun forslog laktulose. Det er vi så startet op på, og han har fået det i 6 dage, 3 ml morgen og 3 ml aften. Han er et helt andet barn nu og virker meget lettet. Han kommer af med noget hver 2. dag på nuværende tidspunkt og det virker til at passe ham fint.
Vores problem nu, er at han virker forkvalmet. Han laver bræklyde flere gange om dagen og her til morgen brækkede han stort set alt op hvad han lige havde spist. Han havde lige tømt en flaske på 120ml.
Mit spørgsmål er, kan det være laktulosen han reagerer på? Hvis det er det, så er vi jo nødt til at stoppe med det.. Men hvad så med hans afføring? Hvad hvis hans afføring bliver hård igen?
Vi fik af vide af den sundhedsplejerske vi talte med at vi ikke kunne starte op på mos og grød før hans afføring var normal igen...
Venlig hilsen
Den små-bekymrede mor