Svar: Samarbejde vedr. bleer i børnehave

10. januar 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære mor

Hvor er det dog synd for jeres dreng, at han skal være i den frustation der er mellem jer og institutionen. Det ville naturligvis være bedst, hvis man kunne finde ud af at samarbejde omkring barnet uanset om det gælder renlighed eller andre ting og et eller andet sted må man jo også sige, at det er problematisk, hvis der ikke er ressourcer i institutionerne til at man kan træne renlighed ... :(

Som udgangspunkt mener jeg at man kommer længst med at lade barnet beholde bleen på, når man starter med at træne renlighed og i stedet indfører faste toilettider. Det er nemlig ikke et spørgsmål om at barnet så skal lave eller tisse i sin ble, bleen skal bare bruges som en ekstra sikkerhed og man undgår det nederlag det naturligvis er, når han får våde bukser. Det at nå på toilettet med en tør ble, er jo en succesoplevelse og det er dem man skal samle på.

Så når jeres dreng siger "jeg behøver ikke gå på toilettet, jeg har jo ble på!" så er det enormt vigtigt at fortælle ham at bleen er der for en sikkerheds skyld og at han stadig skal gå på toilettet. Og her skal man naturligvis have tid til at hjælpe ham og man skal også motivere ham til at gå derud.

Det handler ikke om at spørge ham om han skal tisse, for så siger han ganske givet nej og ender med at tisse i bukserne 10 minutter efter. I stedet skal man sige "kom du skal lige ud at tisse inden du løber ud for at lege" og så følger man ham derud, stille og roligt og lader ham komme af med det hans skal. Bleen bruges som et par ...

Annonce

... underbukser der trækkes op og ned, er den tør, så roses han for det og så kan den bruges igen. Er den våd, så siger man "pyt, så var det jo godt du havde den på" og så skiftes den bare uden større problemer.

Sådan gør I hjemme og sådan gør de også i børnehaven. Hvis I skønner at han allerede hjemme kan undvære sin ble helt, så er det fint. I børnehaven vil de gerne at han stadig har den på og det synes jeg er okay - men det er vigtigt at det ikke bliver brugt som en straf eller som et nederlag. Bleen i børnehaven er som en ekstra sikkerhed og han skal stadig gå på toilettet, hvilket de SKAL hjælpe ham med.

Det vil også være rigtig godt, hvis du sammen med din dreng kunne kigge på toiletterne i børnehaven. Nogle gange er der flere toiletter samlet og børnene tisser mere eller mindre for åben dør. Hvis man er lidt genert eller hvis man har brug for at være lidt alene og finde ro, når man skal tisse, så er det naturligvis uhensigtsmæssigt med disse toiletforhold. Andre børn synes det er skøøøønt at gå på toilettet sammen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Men ofte har institutionen også et toilet, hvor man kan være alene og det skal naturligvis være i orden at jeres dreng bruger dette, hvis han helst vil det. Det er derfor vigtigt at aftale med ham, at når han skal tisse, så går han derud - også selvom han har ble på.

Når han gentagende gange har haft en tør ble og vist at han kan styre vandladning og afføring og når på toilettet i tide, så kommer bleen helt af.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.