Brev:
Aftenrutine og sovevaner
11. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Aftenrutine og sovevaner
Hej Helen
Så har jeg også meldt mig ind efter at have brugt mange af dine svar til andre.
Jeg har en skøn datter på 5 måneder som stortrives, og ligger højt på vækstkurven.
Jeg skriver til dig fordi jeg har spm ang hendes sovevaner. Jeg ammer næsten fuldt og med suttebrikker, har gjort dette siden hun blev født og har forsøgt at trappe ud af brikkerne men det kan hun slette ikke finde ud af.
Vi har egentlig en god rytme, som er nogenlunde som følger :
vågner omkring mellem 7.30 og 08, hvor hun ammes, pusles og leg. Ligges igen 09-9.30 efter at jeg har ammet og sover oftest 45-1 time
Ammes igen når hun vågner, får grød et sted mellem 11.30-12.30, ligges igen efter amning og sover mellem 1-3 timer. vågner omkring 15-16 hvor hun ammes.
Herefter begynder aftenen som der ikke er den store rytme på, hun ammes en del og får også en flaske ca 140 ml (når vi kan få den i hende), hun tager ofte en aftenlur et sted mellem 18.30 og 20, meget forskelligt hvornår hun sover, og sover ganske kort 20-30 min. Hun ligges i seng omkring 22, efter at jeg har ammet hende. Fra hun var halvanden måned til ca 4 måned sov hun til om morgenen men i takt med hun blev større, vågnede hun hypiggere og ville spise, så nu giver vi en flaske når hun vågner ca 03-04 og så melder hun sig første igen om morgenen.
Så det giver vel et meget godt overblik over hvordan vores dag ser ud men men: alle hendes lure og når vi ligger hende til natten kan kun ske ved at jeg ammer hende til hun sover, hun bruger ikke sut men ammer til gengæld ca 20-30 min hvor hun falder til ro og falder hen. Herefter kan jeg uden problemer ligge hende i barnevogn eller vugge, hvor man kan se hun lige konstaterer at hun bliver lagt og sover så godt videre. Hun falder også fint i søvn hvis jeg går med hende i barnevogn.
Grunden til jeg skriver er, at jeg ved, at det er en meget dårlig vane, jeg har givet mit barn, vi kan om aftenen overhovedet ikke ligge hende hvis ikke jeg går ind i soveværelset og ligger mig med hende ved bryst. Så falder hun til gengæld også i søvn hurtigt.
Vi har prøvet at far ligger hende, vugger, aer, synger men uden held. Hun vil ligge ved brystet. Jeg er lidt ked af rutinen og ved ikke rigtig hvordan jeg skal komme ud af det. har prøvet at ligge hende inden hun falder hen men bliver så vågen og svær at ligge igen.
Hvad kunne være en god rutine for os om aftenen også mht aftenritualer da vi ikke har noget andet end hun ligger hos mig i soveværelset når hun udviser træthedstegn ofte mellem 21.30-22.00 og bliver ammet til hun sover? og hvornår kan begynde at håbe på at man kan ligge hende tidligere i seng end kl 22?
Og hun bruger ikke sut, tror at suttebrikkerne er hendes sut og det er svært fordi det er så mig hun bruger som sut!
Vi prøvede en aften med godnat og sov godt rutinen da jeg følte at nu måtte vi altså gøre noget drastisk for at vende hende af med den dårlige vane jeg har givet hende - puha mega hårdt og vi måtte give op hurtigt, da hun blev helt hysterisk og næsten kastede op - og resten af natten vågnede hun hveranden time og tror ikke det var sult men bare bryst og tryghed hun ville have - hårdt.
Jeg har virkelig brug for et råd, da jeg føler mig ked af at jeg har givet min lille datter en dårlig sovevane og ikke ved hvordan vi skal komme ud af det igen!
Kærlig hilsen
Anja og lille Ella