Samarbejde vedr. bleer i børnehave

10. januar 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Samarbejde vedr. bleer i børnehave

Kære Helen.

Det går i det hele taget rigtig godt med vores dreng på 3 år og 7 mdr. :-)

For 12 dage siden proklamerede han efter et bleskift, at nu ville han ikke ha' en ny ble på. Og så blev vi enige med ham om at øve på at smide bleen. Vi havde talt om det i ugerne før, da vi synes han virkede "snart-klar" til det. Både rent fysisk og med alt det "lort-snak" han grinede over.

Og det går strygende. Selvfølgelig er der uheld, nu næsten kun med afføring, men som regel kan han sagtens mærke det og når at sige at han vil på toilet.

Det skete i juleferien og han havde haft 6 blefri dage efter bh.start efter ferien. Vi sagde så til en af pæd. at han ikke havde ble på osv. Det var helt fint. Da vi hentede, snakkede vi med vores kontaktpæd. om det og hun var med det samme ret "nu kan vi gi' det et par dage, jeg tror ikke han er klar" osv. Det overraskede os, for hun meldte næsten ud før vi havde fortalt hvordan det var gået hjemme.

Det skal siges at han derovre ikke havde været så glad for at skulle på toilettet, skulle nok bare lige "overvinde" det/den situation også. Dagen efter foreslog jeg en pæd. at han bare skulle være blefri om formiddagen, da han oftest laver stort over middag. Det var ok og han brugte også toilettet. Dagen efter havde han så lavet om formiddagen og også tisset i bukserne, hvilket jeg synes er normalt nok, når han lige er igang med at lære det.

Vores kont. pæd. bad os gi ham ble på i bh, da hun synes han ikke var klar. Samt at der ikke er resourcer til at "holde øje" på samme måde som hjemme. Det er der selvfølgelig ikke.
Det aftalte vi så. Som dagene er gået er han blevet bedre og bedre, og har ikke den der præsationsangst, som han skulle overvinde de første dage. Nu vil han rigtig gerne på toilet og kan tisse på "kommando" som os andre.

Dagen efter vores aftale om at ha ble på i bh. sagde han om morgenen at han IKKE ville ha' ble på i bh., så det ...

Annonce

... fik han ikke. Jeg synes han skal støttes i udviklingen, i takt med han er klar til det.

Da jeg sagde det til vores kont. pæd., synes hun det var en dårlig ide, han var jo ikke klar og ville finde det forvirrende at havde den på nogle gange i bh. Så "hun" aftale at vi skulle holde os til at han kun var blefri hjemme.

Nu har det været weekend og han har udviklet sig rigtig meget. Vi er helt overraskede over hvor godt han styrer det og virkelig har lyst til det og tager helt afslappet på det. Har selvfølgelig haft uheld, og det når vi har været ude, f.eks. hos mormor i dag. Så ville han ha' hende med, men kunne så ikke, og lavede i bukserne 10 min efter.

Så jeg ved godt at det er en helt anden rolig situation for ham hjemme.
Jeg synes bare at han skal ha' lov til at lære det i bh også - at det er svæere for ham at huske at han hjemme skal styre det selv og i bh bare tisse/lave i bleen. I sidste uge ville han ikke på toilet nå han havde ble på, for som han sagde til de voksene, så behøvede han ikke - han havde jo ble på! :-)

Hvis han nu ikke er helt renlig inden der er gået nogle måneder (eller mere.......), er det så der han skal smide den i bh? Det synes jeg er tumpet.
Og jeg syens ikke der er konsensus i bh. De andre pæd. jeg har talt med har været meget mere indstillede på projektet og det er lidt irreterende.

Det kan da ikke passe at man kun lærer at smide bleen hjemme og først når man mesterer det, smider man den så i bh.

Vores søn kan sagtens lave stort 2 gange hver dag i bh, så det er selvfølgelig en udfordring. Men altså, jeg synes det er en del af deres job, at støtte og lære børnene sammen med forældrene at smide bleen!!

Det skal siges at han de sidste dage med glæde både har villet tisse og lave stort på toilettet. Er glad, stolt og aflappet omkring det. Ligeledes ved uheld. Vi ta' det helt roligt:-) No drama.

Hvad synes du vi skal gøre??

Kærlig hilsen
Moren :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor