Brev:
Samarbejde vedr. bleer i børnehave
10. januar 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Samarbejde vedr. bleer i børnehave
Kære Helen.
Det går i det hele taget rigtig godt med vores dreng på 3 år og 7 mdr. :-)
For 12 dage siden proklamerede han efter et bleskift, at nu ville han ikke ha' en ny ble på. Og så blev vi enige med ham om at øve på at smide bleen. Vi havde talt om det i ugerne før, da vi synes han virkede "snart-klar" til det. Både rent fysisk og med alt det "lort-snak" han grinede over.
Og det går strygende. Selvfølgelig er der uheld, nu næsten kun med afføring, men som regel kan han sagtens mærke det og når at sige at han vil på toilet.
Det skete i juleferien og han havde haft 6 blefri dage efter bh.start efter ferien. Vi sagde så til en af pæd. at han ikke havde ble på osv. Det var helt fint. Da vi hentede, snakkede vi med vores kontaktpæd. om det og hun var med det samme ret "nu kan vi gi' det et par dage, jeg tror ikke han er klar" osv. Det overraskede os, for hun meldte næsten ud før vi havde fortalt hvordan det var gået hjemme.
Det skal siges at han derovre ikke havde været så glad for at skulle på toilettet, skulle nok bare lige "overvinde" det/den situation også. Dagen efter foreslog jeg en pæd. at han bare skulle være blefri om formiddagen, da han oftest laver stort over middag. Det var ok og han brugte også toilettet. Dagen efter havde han så lavet om formiddagen og også tisset i bukserne, hvilket jeg synes er normalt nok, når han lige er igang med at lære det.
Vores kont. pæd. bad os gi ham ble på i bh, da hun synes han ikke var klar. Samt at der ikke er resourcer til at "holde øje" på samme måde som hjemme. Det er der selvfølgelig ikke.
Det aftalte vi så. Som dagene er gået er han blevet bedre og bedre, og har ikke den der præsationsangst, som han skulle overvinde de første dage. Nu vil han rigtig gerne på toilet og kan tisse på "kommando" som os andre.
Dagen efter vores aftale om at ha ble på i bh. sagde han om morgenen at han IKKE ville ha' ble på i bh., så det fik han ikke. Jeg synes han skal støttes i udviklingen, i takt med han er klar til det.
Da jeg sagde det til vores kont. pæd., synes hun det var en dårlig ide, han var jo ikke klar og ville finde det forvirrende at havde den på nogle gange i bh. Så "hun" aftale at vi skulle holde os til at han kun var blefri hjemme.
Nu har det været weekend og han har udviklet sig rigtig meget. Vi er helt overraskede over hvor godt han styrer det og virkelig har lyst til det og tager helt afslappet på det. Har selvfølgelig haft uheld, og det når vi har været ude, f.eks. hos mormor i dag. Så ville han ha' hende med, men kunne så ikke, og lavede i bukserne 10 min efter.
Så jeg ved godt at det er en helt anden rolig situation for ham hjemme.
Jeg synes bare at han skal ha' lov til at lære det i bh også - at det er svæere for ham at huske at han hjemme skal styre det selv og i bh bare tisse/lave i bleen. I sidste uge ville han ikke på toilet nå han havde ble på, for som han sagde til de voksene, så behøvede han ikke - han havde jo ble på! :-)
Hvis han nu ikke er helt renlig inden der er gået nogle måneder (eller mere.......), er det så der han skal smide den i bh? Det synes jeg er tumpet.
Og jeg syens ikke der er konsensus i bh. De andre pæd. jeg har talt med har været meget mere indstillede på projektet og det er lidt irreterende.
Det kan da ikke passe at man kun lærer at smide bleen hjemme og først når man mesterer det, smider man den så i bh.
Vores søn kan sagtens lave stort 2 gange hver dag i bh, så det er selvfølgelig en udfordring. Men altså, jeg synes det er en del af deres job, at støtte og lære børnene sammen med forældrene at smide bleen!!
Det skal siges at han de sidste dage med glæde både har villet tisse og lave stort på toilettet. Er glad, stolt og aflappet omkring det. Ligeledes ved uheld. Vi ta' det helt roligt:-) No drama.
Hvad synes du vi skal gøre??
Kærlig hilsen
Moren :-)