Svar: Renlighed - skal vi vente?

3. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Line

Tillykke med at I venter en lille ny, det lyder rigtig dejligt :)

Jeg synes bestemt at I skal vente med at træne renlighed til det bliver sommer og godt vejr og Luna kan gå rundt med bikinitrusser og meget lidt tøj. Det er næsten umuligt at få gjort hende renlig nu, hvor det er dømt til at mislykkes, fordi hun ikke kan nå det og fordi hun skal være storesøster. Det er spildt arbejde og synd for alle parter.

Hun er godt igang, hun er ved at få fornemmelsen af sig selv og hvordan det fungerer og det er super fint. Det er rigtig godt at I støtter hende i dette og samtidig ikke gør alt for stort et nummer ud af det, tag det så naturligt som muligt :)

Renlighed har 3 faser. Først kommer barnet og fortæller ...

Annonce

... at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst kommer barnet og siger "nu tisser sig" imens det gør det og tilsidst når barnet at sige til lige inden og så er det at det skal gå stærkt med at nå toilettet i tide.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeres datter er igang med fase 1. Hun laver i bleen og kommer og beder om at få en ren ble på og det er super. Hun er endnu ikke bevidst om sin vandladning og det er helt okay, det er et spørgsmål om fysiologisk modenhed.

Så pres hende ikke for meget, lade hende selv styre det og tag det så naturligt som muligt. Og når det så bliver varmere i vejret, når hun har vænnet sig lidt til at være storesøster og overskuddet naturligt er lidt større, så prøver I med renlighed og faste toilettider :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor