Svar: Renlighed - skal vi vente?
3. januar 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Line
Tillykke med at I venter en lille ny, det lyder rigtig dejligt :)
Jeg synes bestemt at I skal vente med at træne renlighed til det bliver sommer og godt vejr og Luna kan gå rundt med bikinitrusser og meget lidt tøj. Det er næsten umuligt at få gjort hende renlig nu, hvor det er dømt til at mislykkes, fordi hun ikke kan nå det og fordi hun skal være storesøster. Det er spildt arbejde og synd for alle parter.
Hun er godt igang, hun er ved at få fornemmelsen af sig selv og hvordan det fungerer og det er super fint. Det er rigtig godt at I støtter hende i dette og samtidig ikke gør alt for stort et nummer ud af det, tag det så naturligt som muligt :)
Renlighed har 3 faser. Først kommer barnet og fortæller at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst kommer barnet og siger "nu tisser sig" imens det gør det og tilsidst når barnet at sige til lige inden og så er det at det skal gå stærkt med at nå toilettet i tide.
Jeres datter er igang med fase 1. Hun laver i bleen og kommer og beder om at få en ren ble på og det er super. Hun er endnu ikke bevidst om sin vandladning og det er helt okay, det er et spørgsmål om fysiologisk modenhed.
Så pres hende ikke for meget, lade hende selv styre det og tag det så naturligt som muligt. Og når det så bliver varmere i vejret, når hun har vænnet sig lidt til at være storesøster og overskuddet naturligt er lidt større, så prøver I med renlighed og faste toilettider :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske