Svar: Forstoppelse - 6 mdr.
7. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Sofies mor
Lavement i endetarmen er nødvendigt, hvis der står en hård prop af afføring og stopper, men når der først er passage, så bør du ikke fortsætte med lavement.
I stedet vil det være nødvendigt at du lige nu giver din datter noget laktulose, som du kan købe i håndkøb. Det skal drikkes og det smager meget sødt og klistret. Du bør i princippet give det som det er, for at være sikker på at hun får det hele, nogen vælger dog at give det sammen med en skefuld frugtmos ...
Du kan give 1 ml pr kg hun vejer og meget gerne fordele det over 2 gange dagligt. Det vil sige at hvis hun vejer f.eks. 7 kg, så kan du give hende 3½ ml morgen og 3½ ml aften. Giv hende det fast over flere dage og juster så mængden lidt op og lidt ned efter hvordan afføringen ser ud. Hvis hun får tynd mave af det, så skal hun have mindre, er afføringen fortsat hård, så skal hun have mere. Når du op på at skulle give hende op til 10ml for at få effekt og er det noget mere end hun bør få beregnet ud fra hendes vægt, så bør du konferere med lægen.
Nogle børn har brug for laktulose i en overgangsperiode og det er helt okay, det er ikke skadeligt for hende og det er vigtigt at du holder hendes mave igang, så hun spiser og tager næring til sig. Stille og roligt skal maven jo så holdes igang med den mad hun får og den mængde væske hun kan drikke af en kop.
Det er en fin plan for dagen du har sendt, tilbyd evt. frugtmosen separat om formiddagen og ikke sammen med grøden for at se om det virker bedre. Varier også mellem øllebrød og grøntsagsmos med kød eller fisk til frokost og sørg så vidt muligt for at hun max tilbydes 2 grødmåltider dagligt, resten grøntsagsmos.
Bibehold også amningerne som du beskriver, da det er godt til at holde hendes mave igang og sikre hende masser af væske.
Hjælp hende med at bruge sig selv motorisk, jo mere hun triller, bruger sine ben og sin krop, jo bedre er det for maven. Hjælp hende derfor med at cykle med benene og bruge sig selv så meget som muligt :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske