Svar: Forstoppelse - 6 mdr.

7. december 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Sofies mor

Lavement i endetarmen er nødvendigt, hvis der står en hård prop af afføring og stopper, men når der først er passage, så bør du ikke fortsætte med lavement.

I stedet vil det være nødvendigt at du lige nu giver din datter noget laktulose, som du kan købe i håndkøb. Det skal drikkes og det smager meget sødt og klistret. Du bør i princippet give det som det er, for at være sikker på at hun får det hele, nogen vælger dog at give det sammen med en skefuld frugtmos ...

Du kan give 1 ml pr kg hun vejer og meget gerne fordele det over 2 gange dagligt. Det vil sige at hvis hun vejer f.eks. 7 kg, så kan du give hende 3½ ml morgen og 3½ ml aften. Giv hende det fast over flere dage og juster så mængden lidt op og lidt ned efter hvordan afføringen ser ud. Hvis hun får tynd mave af det, så skal hun have mindre, er afføringen fortsat hård, så skal hun have mere. Når du op på at skulle give hende op til 10ml for at få effekt og er det noget mere end hun bør få beregnet ud fra hendes vægt, så bør du konferere med ...

Annonce

... lægen.

Nogle børn har brug for laktulose i en overgangsperiode og det er helt okay, det er ikke skadeligt for hende og det er vigtigt at du holder hendes mave igang, så hun spiser og tager næring til sig. Stille og roligt skal maven jo så holdes igang med den mad hun får og den mængde væske hun kan drikke af en kop.

Det er en fin plan for dagen du har sendt, tilbyd evt. frugtmosen separat om formiddagen og ikke sammen med grøden for at se om det virker bedre. Varier også mellem øllebrød og grøntsagsmos med kød eller fisk til frokost og sørg så vidt muligt for at hun max tilbydes 2 grødmåltider dagligt, resten grøntsagsmos.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Bibehold også amningerne som du beskriver, da det er godt til at holde hendes mave igang og sikre hende masser af væske.

Hjælp hende med at bruge sig selv motorisk, jo mere hun triller, bruger sine ben og sin krop, jo bedre er det for maven. Hjælp hende derfor med at cykle med benene og bruge sig selv så meget som muligt :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to