Svar: Store tissebleer om morgenen og ondt i maven
8. november 2009
Alder:
2 år
Hej Charlotte
Dejligt at høre at det hele går så godt og at familien trives :) Tillykke med de 2 år.
Det er meget normalt at små og mindre børn har store tunge tissebleer om morgenen. Den naturlige nedsættelse af urinproduktionen om natten sker i takt med at barnet bliver ældre (normalt inden barnet er 5 år) og det har man ikke selv indflydelse på. Vores urinproduktion gennem en dag, styres af hormonet vasopressin, der påvirker nyrernes evne til at nedsætte urinproduktionen om natten. Så når din datter tisser rigtig meget om natten, så er det altså fordi hun endnu ikke har udviklet evne til at producere nok vasopressin om natten.
Hun sover jo mange timer nu og vil naturligt ikke kunne holde sig hele natten igennem. Om dagen er tissebleerne ikke så tunge, fordi du skifter hende jævnligt, der går ikke så mange timer imellem skiftningerne om dagen som om natten :)
At du oplever det mere i nogen perioder end i andre er helt normalt.
Med hensyn til ondt i maven, når Simone skal have afføring, så tænker jeg som dig, at det sandsynligvis hænger sammen med at hun begynder at få fornemmelse for at der kommer noget og hvad afføringstrang er. Det er jo rigtig fint at hun har denne opmærksomhed og det er vigtigt at du beroliger hende, så hun oplever det som noget helt normalt og okay. Hun skal ikke blive ked af det ...
Men samtidig er det naturligvis også vigtigt at lytte til hvad det er hun fortæller. Når børn har 'ondt i maven' kan det jo sagtens være udtryk for at det gør ondt et andet sted, eller at de har det alment dårligt og der er jo rigtig mange sygdomme der florerer lige nu.
Hvis hun bliver ved med at klage sig og virker påvirket af det, får feber, kvalme osv. så hun virker skidt, så skal du naturligvis få hende set af lægen. Hvis hun stadig har problemer med forsnævret endetarm, så kan det jo godt være nødvendigt at give hende noget afføringsmiddel eller justere lidt i kosten, så afføringen ikke er for hård og svær for hende at komme af med ... Tal med lægen om det :)
Håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske