Svar: Store tissebleer om morgenen og ondt i maven

8. november 2009

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej Charlotte

Dejligt at høre at det hele går så godt og at familien trives :) Tillykke med de 2 år.

Det er meget normalt at små og mindre børn har store tunge tissebleer om morgenen. Den naturlige nedsættelse af urinproduktionen om natten sker i takt med at barnet bliver ældre (normalt inden barnet er 5 år) og det har man ikke selv indflydelse på. Vores urinproduktion gennem en dag, styres af hormonet vasopressin, der påvirker nyrernes evne til at nedsætte urinproduktionen om natten. Så når din datter tisser rigtig meget om natten, så er det altså fordi hun endnu ikke har udviklet evne til at producere nok vasopressin om natten.

Hun sover jo mange timer nu og vil naturligt ikke kunne holde sig hele natten igennem. Om dagen er tissebleerne ikke så tunge, fordi du skifter hende jævnligt, der går ikke så mange timer imellem skiftningerne om dagen som om natten :)

At du oplever det mere i nogen perioder end i andre er helt normalt.

Med hensyn til ondt i maven, når Simone skal have afføring, så tænker jeg som dig, at ...

Annonce

... det sandsynligvis hænger sammen med at hun begynder at få fornemmelse for at der kommer noget og hvad afføringstrang er. Det er jo rigtig fint at hun har denne opmærksomhed og det er vigtigt at du beroliger hende, så hun oplever det som noget helt normalt og okay. Hun skal ikke blive ked af det ...

Men samtidig er det naturligvis også vigtigt at lytte til hvad det er hun fortæller. Når børn har 'ondt i maven' kan det jo sagtens være udtryk for at det gør ondt et andet sted, eller at de har det alment dårligt og der er jo rigtig mange sygdomme der florerer lige nu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis hun bliver ved med at klage sig og virker påvirket af det, får feber, kvalme osv. så hun virker skidt, så skal du naturligvis få hende set af lægen. Hvis hun stadig har problemer med forsnævret endetarm, så kan det jo godt være nødvendigt at give hende noget afføringsmiddel eller justere lidt i kosten, så afføringen ikke er for hård og svær for hende at komme af med ... Tal med lægen om det :)

Håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder