Svar: Rød numse og endnu et afføringspørgsmål
30. oktober 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Maibrit
Det lyder som en rigtig god idé at få tjekket afføringen og få lavet 3 på hinanden følgende prøver for at være sikker på at der ikke er problemer med virus.
Det lyder dog oplagt at medtænke kostens sammensætning og forskellen på dette hjemme og i vuggestuen. Det kan sagtens tænkes at den ekstra krydrede mad, det ekstra frugt og måske indtagelse af ekstra fibre (hvis det kunne tænkes at han fik sådan noget i vuggestuen) og stadig svært ved at tygge det hele godt nok, kunne spille ind.
Når man taler hudpleje og røde numser, så er det naturligvis vigtigt at forebygge og det gør man for det første ved at se på kostens sammensætning, men også ved at bruge en forebyggende creme. Selvom pædagogerne er opmærksomme og har hyppige bleskift lagt ind i dagens rytme, så kan det jo ikke altid undgås at der går lidt længere tid med en fyldt ble, end der måske gør derhjemme ... Til den dreng som din kan det derfor være en god idé at smøre med en creme, som danner en hinde, der hjælper mod at afføringens syre og urinen trækker ind i huden.
Man kan købe specielle barriere-cremer til dette formål. På apoteket kan du købe f.eks. Danatekt Intim barrierecreme som er Svanemærket og dermed uden parfume, farvestoffer og parabener.
Skriv navn på tuben og opbevar den sammen med hans bleer i institutionen, så burde det være muligt at de smører ham med den, når han bliver skiftet.
Hvis skaden er sket og han er rød og næsten hudløs, så det svier og tydeligt gør ondt, så vil jeg anbefale dig at bruge en Inotyol salve. Den købes også på apoteket. Den bør bruge som behandling, hvor du smører et tyndt lag på ved skiftning - ofte virker den hurtigt, så du kan se bedring allerede ved næste skiftning. Når huden er helet, så stopper du med at bruge den og gå så over til at bruge barrierecremen igen.
Zinksalve er sandsynligvis ikke nok at bruge i jeres tilfælde og heller ikke Panthenol creme. Man kan få en Panthenol salve, som også giver huden en beskyttende hinde og den er også en mulighed.
Kogtvandsklude er et gammelt husmoderråd, som du sagtens kan forsøge dig med.
Du skal finde nogle gamle bomuldsklude, som er godt forvasket, og klippe dem i små stykker, som passer til det røde område på din datters balder. Det kan være f.eks. et gammelt lagen du vælger at bruge.
Kludene kommer du ned i vand, som du har kogt og afkølet. Du kan godt bruge kludene, hvis vandet er lunkent. En opvredet klud lægges på det røde område inde i bleen. Kludene fjernes ved hvert bleskift og ny lægges på.
Hvis man bruger kogtvandsklude, skal der ikke også bruges creme. Det er enten eller. Kludene er rene og holder syren fra afføring og urin væk, men der er ikke nogen "medicinsk" virkning af det. Hos nogle børn har det dog alligevel en effekt, og det er da et forsøg værd.
Kludene skal ikke genbruges, men smides ud, nye klippes, koges og gøres klar til at komme på ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske