Svar: Rød numse og endnu et afføringspørgsmål

30. oktober 2009

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Maibrit

Det lyder som en rigtig god idé at få tjekket afføringen og få lavet 3 på hinanden følgende prøver for at være sikker på at der ikke er problemer med virus.

Det lyder dog oplagt at medtænke kostens sammensætning og forskellen på dette hjemme og i vuggestuen. Det kan sagtens tænkes at den ekstra krydrede mad, det ekstra frugt og måske indtagelse af ekstra fibre (hvis det kunne tænkes at han fik sådan noget i vuggestuen) og stadig svært ved at tygge det hele godt nok, kunne spille ind.

Når man taler hudpleje og røde numser, så er det naturligvis vigtigt at forebygge og det gør man for det første ved at se på kostens sammensætning, men også ved at bruge en forebyggende creme. Selvom pædagogerne er opmærksomme og har hyppige bleskift lagt ind i dagens rytme, så kan det jo ikke altid undgås at der går lidt længere tid med en fyldt ble, end der måske gør derhjemme ... Til den dreng som din kan det derfor være en god idé at smøre med en creme, som danner en hinde, der hjælper mod at afføringens syre og urinen trækker ind i huden.

Man kan købe specielle barriere-cremer til dette formål. På apoteket kan du købe f.eks. Danatekt Intim barrierecreme som er Svanemærket og dermed uden parfume, farvestoffer og parabener.

Skriv navn på tuben og opbevar den sammen med hans bleer i institutionen, så burde det være muligt at de smører ham med den, når han bliver skiftet.

Hvis skaden er sket og han er rød og næsten hudløs, så det svier og ...

Annonce

... tydeligt gør ondt, så vil jeg anbefale dig at bruge en Inotyol salve. Den købes også på apoteket. Den bør bruge som behandling, hvor du smører et tyndt lag på ved skiftning - ofte virker den hurtigt, så du kan se bedring allerede ved næste skiftning. Når huden er helet, så stopper du med at bruge den og gå så over til at bruge barrierecremen igen.

Zinksalve er sandsynligvis ikke nok at bruge i jeres tilfælde og heller ikke Panthenol creme. Man kan få en Panthenol salve, som også giver huden en beskyttende hinde og den er også en mulighed.

Kogtvandsklude er et gammelt husmoderråd, som du sagtens kan forsøge dig med.

Du skal finde nogle gamle bomuldsklude, som er godt forvasket, og klippe dem i små stykker, som passer til det røde område på din datters balder. Det kan være f.eks. et gammelt lagen du vælger at bruge.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Kludene kommer du ned i vand, som du har kogt og afkølet. Du kan godt bruge kludene, hvis vandet er lunkent. En opvredet klud lægges på det røde område inde i bleen. Kludene fjernes ved hvert bleskift og ny lægges på.

Hvis man bruger kogtvandsklude, skal der ikke også bruges creme. Det er enten eller. Kludene er rene og holder syren fra afføring og urin væk, men der er ikke nogen "medicinsk" virkning af det. Hos nogle børn har det dog alligevel en effekt, og det er da et forsøg værd.

Kludene skal ikke genbruges, men smides ud, nye klippes, koges og gøres klar til at komme på ...

Håber du hermed er hjulpet videre på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S