Svar: Smide bleen - 2 år, 11 mdr.

19. oktober 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Stine

Jeg synes ikke I skal tage bleen af jeres dreng. Jeg synes I skal købe en bukseble, der kan hives op og ned som et par underbukser og sådan skal den bruges.

Det betyder ikke at han så bare skal lave i den, han skal stadig komme og sige til, når han skal tisse og I skal stadig opfordre ham til at gå på toilettet (uddyber senere), men bleen skal blive på fordi den fungere som en sikkerhed. Når det lykkes at komme på toilettet og bleen er tør, så er det en kæmpe succes og er super dejligt, når han kommer med våde bukser, så er det tilgengæld et stort nederlag. Kommer der noget i bleen, så gør der ikke noget stort nummer ud af det, så var det jo bare godt at han havde bleen på :)

Med hensyn til at opfordre ham til at gå på toilettet, så er det en god idé at have faste toilettider. Det vil sige at han skal tisse der, hvor vi andre normalt også tisser. Det er meget normalt at tisse, som det første når man står op om morgenen og det sidste inden man går i seng, han skal også tisse inden I kører op for at ...

Annonce

... handle, inden han løber ud for at lege osv.

I skal ikke spørge ham om han skal tisse, for så vil han svare nej og tisse 7 minutter efter. I skal i stedet tage ham i hånden og sige "Kom vi går lige ud og tisser" og så følges I ad på toilettet og tisser, fordi sådan er reglen hos jer :) Kommer der noget så er det godt, kommer der ikke noget, så var det godt at han forsøgte.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er ingen tvivl om at årstiden ikke er særlig god, når man taler om at træne renlighed og da slet ikke når man er i en skovbørnehave ... Der er heller ingen tvivl om at det kræver rigtig meget at skulle af med bleen samtidig med at man starter i børnehave.

Pas derfor på at I ikke kommer til at forlange for meget af ham og stille for store krav, han er jo igang og viser interesse og det skal nok komme, han skal bare ikke presses til noget som han lige nu naturligt har svært ved at gennemføre. Hvis han først bliver renlig til foråret og i løbet af sommeren - så fred være med det!

Rigtig meget held og lykke med ham og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor