Svar: Smide bleen - 2 år, 11 mdr.
19. oktober 2009
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Stine
Jeg synes ikke I skal tage bleen af jeres dreng. Jeg synes I skal købe en bukseble, der kan hives op og ned som et par underbukser og sådan skal den bruges.
Det betyder ikke at han så bare skal lave i den, han skal stadig komme og sige til, når han skal tisse og I skal stadig opfordre ham til at gå på toilettet (uddyber senere), men bleen skal blive på fordi den fungere som en sikkerhed. Når det lykkes at komme på toilettet og bleen er tør, så er det en kæmpe succes og er super dejligt, når han kommer med våde bukser, så er det tilgengæld et stort nederlag. Kommer der noget i bleen, så gør der ikke noget stort nummer ud af det, så var det jo bare godt at han havde bleen på :)
Med hensyn til at opfordre ham til at gå på toilettet, så er det en god idé at have faste toilettider. Det vil sige at han skal tisse der, hvor vi andre normalt også tisser. Det er meget normalt at tisse, som det første når man står op om morgenen og det sidste inden man går i seng, han skal også tisse inden I kører op for at handle, inden han løber ud for at lege osv.
I skal ikke spørge ham om han skal tisse, for så vil han svare nej og tisse 7 minutter efter. I skal i stedet tage ham i hånden og sige "Kom vi går lige ud og tisser" og så følges I ad på toilettet og tisser, fordi sådan er reglen hos jer :) Kommer der noget så er det godt, kommer der ikke noget, så var det godt at han forsøgte.
Der er ingen tvivl om at årstiden ikke er særlig god, når man taler om at træne renlighed og da slet ikke når man er i en skovbørnehave ... Der er heller ingen tvivl om at det kræver rigtig meget at skulle af med bleen samtidig med at man starter i børnehave.
Pas derfor på at I ikke kommer til at forlange for meget af ham og stille for store krav, han er jo igang og viser interesse og det skal nok komme, han skal bare ikke presses til noget som han lige nu naturligt har svært ved at gennemføre. Hvis han først bliver renlig til foråret og i løbet af sommeren - så fred være med det!
Rigtig meget held og lykke med ham og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske