Svar: Bliver lidt forstoppet af grøden og mosen
21. september 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Der er ingen tvivl om at der er sammenhæng mellem din datters madindtag, væskeindtag (eller mangel på samme) og hendes forstoppelsesproblemer og det er en ond cirkel ...
For hvis hun spiser for meget skemad, så drikker hun ikke nok og hvis hun ikke drikker nok, så får hun forstoppelse og når hun får forstoppelse, så påvirker det igen hendes lyst til skemad og mælk og så kører cirklen rundt ...
Det er derfor rigtig vigtigt at du sørger for at holde din datters mave igang og det anbefales at du giver hende laktulose. Hun må få 1 ml pr kg hun vejer og det er her en rigtig god idé at give hende det 2 gange dagligt. Det vil sige, at nu hvor hun vejer næsten 7 kg, så kan hun få 3½ ml morgen og 3½ ml aften og hun skal have det fast i en periode.
Laktulose kan købes i håndkøb og dryppes direkte i munden. Hvis du giver det i flasken, så risikerer du at det sidder på indersiden af flaskesutten og så får hun det ikke. Så hun skal have det direkte. Det virker ved at blødgøre hendes afføring, så hun lettere kommer af med det og derved holdes maven igang.
Du må så justere mængden af laktulose lidt op og ned efter hvordan afføringen ser ud og hvordan hun har det, når hun skal af med det. Det er også rigtig fint at du er opmærksom på at hjælpe med gymnastik, cykle med benene, mavemassage osv.
Derudover vil det være rigtig godt at du begynder at variere hendes indtag af skemad lidt mere. Du kan lave grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa og du må meget gerne tilsætte frugtmos som topping. Det kan være æble, pære eller f.eks. sveskemos - du kan lave det selv eller købe det på glas.
I takt med at hun blive 6 måneder vil du naturligt kunne variere hendes mad meget mere, de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød osv. er også gode til at holde maven igang og derudover kommer mange flere grøntsager, lidt af jeres mad - f.eks. lidt sovs osv. det er alt sammen med til at give maden lidt 'smørelse' og blive holdt godt igang.
Så det er altså vigtigt at du får hendes mave igang, måske har hun endda behov for at få et klyx i endetarmen, hvis der sidder en hård prop som ikke kan komme ud og så derefter daglig laktulose ...
Maven er nødt til at være igang for at få hende til at drikke og spise sufficient ...
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske