Svar: Bliver lidt forstoppet af grøden og mosen

21. september 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Der er ingen tvivl om at der er sammenhæng mellem din datters madindtag, væskeindtag (eller mangel på samme) og hendes forstoppelsesproblemer og det er en ond cirkel ...

For hvis hun spiser for meget skemad, så drikker hun ikke nok og hvis hun ikke drikker nok, så får hun forstoppelse og når hun får forstoppelse, så påvirker det igen hendes lyst til skemad og mælk og så kører cirklen rundt ...

Det er derfor rigtig vigtigt at du sørger for at holde din datters mave igang og det anbefales at du giver hende laktulose. Hun må få 1 ml pr kg hun vejer og det er her en rigtig god idé at give hende det 2 gange dagligt. Det vil sige, at nu hvor hun vejer næsten 7 kg, så kan hun få 3½ ml morgen og 3½ ml aften og hun skal have det fast i en periode.

Laktulose kan købes i håndkøb og dryppes direkte i munden. Hvis du giver det i flasken, så risikerer du at det sidder på indersiden af flaskesutten og så får hun det ikke. Så hun skal have det direkte. Det virker ved at blødgøre hendes afføring, så hun lettere kommer af med det og derved holdes maven igang.

Du må så justere mængden af laktulose lidt op og ned efter hvordan ...

Annonce

... afføringen ser ud og hvordan hun har det, når hun skal af med det. Det er også rigtig fint at du er opmærksom på at hjælpe med gymnastik, cykle med benene, mavemassage osv.

Derudover vil det være rigtig godt at du begynder at variere hendes indtag af skemad lidt mere. Du kan lave grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa og du må meget gerne tilsætte frugtmos som topping. Det kan være æble, pære eller f.eks. sveskemos - du kan lave det selv eller købe det på glas.

I takt med at hun blive 6 måneder vil du naturligt kunne variere hendes mad meget mere, de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød osv. er også gode til at holde maven igang og derudover kommer mange flere grøntsager, lidt af jeres mad - f.eks. lidt sovs osv. det er alt sammen med til at give maden lidt 'smørelse' og blive holdt godt igang.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så det er altså vigtigt at du får hendes mave igang, måske har hun endda behov for at få et klyx i endetarmen, hvis der sidder en hård prop som ikke kan komme ud og så derefter daglig laktulose ...

Maven er nødt til at være igang for at få hende til at drikke og spise sufficient ...

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer