Svar: Tilbagegang i renlighed
11. september 2009
Alder:
3 år
Kære Tania
Der er ingen tvivl om at det har været en stor omvæltning for din dreng at starte i børnehave og også at skulle flytte. Han bruger rigtig mange ressourcer på disse ting og det påvirker ham - faktisk ville det være lidt usædvanligt, hvis der slet ikke kom nogen form for reaktion :)
Når børn oplever at der stilles lidt ekstra store krav til dem, som f.eks. at starte i børnehave, flytte osv. så reagerer de ofte med at gøre sig lidt mindre end de egentlig er. Ting de tidligere har kunne, kan de pludselig ikke og derfor er det ikke usædvanligt at der nu går kludder i renligheden og at han virker som om at det slet ikke interesserer ham eller påvirker ham ...
Fysiologisk kan han naturligvis godt holde sig - det har han jo bevist gennem et par måneder og han ved godt hvad det handler om. Men han magter det simpelthen ikke i øjeblikket, han har ikke overskudet til det.
Om natten synes jeg at han skal have en ble på igen, det er ødelæggende for nattesøvnen, at vågne op i en våd seng og skal til at skifte sengetøj midt om natten flere nætter i træk. Får han ikke sin søvn, så vil han naturligt have sværere ved at klare de øgede krav der stilles til ham om dagen.
Om dagen skal han ikke længere spørges om han skal tisse eller på toilettet, for han vil - præcis som du skriver - sige nej og så gør det få minutter efter. I stedet skal du og pædagogerne i børnehave sige "Kom vi skal lige ud at tisse, inden vi går på legepladsen" eller hvad I nu skal og så tage ham i hånden og følge ham derud. Der skal ikke stilles spørgsmålstegn ved om han skal - for det skal han og det er noget helt normalt at gå på toilettet inden man løber ud for at lege, inden man kører op for at handle, inden man går i seng, som det første man gør når man står op osv.
Det er en regel som gælder for jer alle, både ham, dig og andre og sådan er det :) Så stop med at spørge ham og hjælp ham derud.
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske