Brev:
Tilbagegang i renlighed
11. september 2009
Alder:
3 år
Tilbagegang i renlighed
Hej Helen.
Dette brev drejer sig om mine frustrationer vedr. Jakob på 3 år og hans renlighed. Han stoppede med ble omkring slutningen af juni i år, og fra dag et gik det super fint. Han klarede det SÅ flot og havde stort set ingen uheld overhovedet. Dem han havde var kun tis - han har aldrig lavet stort i bukserne. Selv om natten kunne han vågne og sige til, derfor røg også natbleen for nogle uger siden.
Til august startede han så i børnehave, og havde (som jeg også havde forventet) nogle flere uheld den første tid derefter. Det generede mig ikke, da jeg ved det er meget normalt ved børnehavestart. Og ganske rigtigt gik det også meget bedre efter den første uge.
Nu, efter halvanden måned i børnehaven, er det pludselig begyndt at gå meget ned ad bakke. Han har den sidste uges tid både lavet stort og tisset i bukserne mange gange i løbet af dagen, både i børnehaven og herhjemme. Han ignorerer fuldstændig følelsen af at skulle på toilet, og heller ikke EFTER uheldet er sket, siger han noget til mig eller pædagogerne, men vi må selv opdage det. Det er ikke fordi han glemmer det, for ofte spørger vi ham om han skal tisse, hvortil han svarer nej, og 30 sekunder efter kan han tisse i bukserne.
Vi flyttede i ny lejlighed samme tid med, at han startede i børnehave, kan det være en reaktion på stress eller lign?
Min største bekymring er som sådan ikke, at han gør det. Det er mere det faktum, at han er fuldstændig ligeglad med, at han render rundt med det i bukserne, og at han selv ved påmindelse stadig ikke er interesseret i at gå på toilet. Han var jo tidligere meget opmærksom på det og da behøvede vi ikke en eneste gang om dagen minde ham om det.
Håber du kan hjælpe med en mulig forklaring, gode råd eller måske bare lidt beroligelse. :-)
Hilsen Tania