Svar: Mit barn tilbageholder sin afføring
26. maj 2004
Alder:
3 år
Kære Anja
Din datter er ikke engang tre år og det er helt naturligt at hun endnu ikke er parat til at skulle lave afføring 'på komando'. Måske har I været lidt for hurtige med at ønske hende renlig?
Dertil kommer at hun nok ser afføringen som en del af sig selv og derfor har svært ved at give slip på det og svært ved at acceptere at det skal smides ud eller skyldes i toilettet.
Du skriver at laktulose ingen effekt har. Har I givet hende det dagligt? En portionen en gang imellem er sikkert ikke tilstrækkeligt, hvorimod lidt ml. dagligt vil sætte gang i maven.
Jeg synes dog at I skal forsøge at regulere hendes mave gennem kosten. Det vil sige, sørge for at hun får rigeligt at spise (der skal jo noget ind, for at der kommer noget ud) og give hende en så varieret kost som muligt dagen igennem. Hun må spise alt med den alder hun har og du må meget gerne give hende gulerod, ærter, majs osv dagligt, sammen med rugbrødsmadderne (det kan hun godt have med i madkassen, hvis hun er i institution). Derudover skal hun have et rigt tilbud af forskelligt frugt, og naturligvis gryn, brød, pasta, kød og fisk.
Derudover skal hun have rigeligt at drikke.
Prøv at lade være med at fokusere på hendes afføring, men se om den øgede mængde mad og manglende interesse for hvad der kommer ud af det, ikke vil gøre at hun stille og roligt får mod til at komme af med det igen.
Held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske