Brev:
Forventninger til den 'perfekte' mor
26. maj 2004
Alder:
2 mdr.
Forventninger til den 'perfekte' mor
Hej
Jeg har den sidste ca. 1½ måneds tid blevet vækket med ½-3 timers mellemrum. Oftest med 1-2 timer imellem af vores søn. Det ser heldigvis ud til at det er ved at blive bedre.
Mit problem er nu ikke at blive vækket. – jo det er det, men det største er nu, at min mand ikke forstår, at det påvirker min hverdag.
Han mener at når jeg er på barsel kan jeg ”bare” sove om dagen, når sønnen sover. Det er dog svært at gøre hver dag, da jeg også går i mødregruppe og til babysvømning. Jeg synes selv at jeg har brug for aktiviteter, udover 24 timers ”vagter” derhjemme. Selvom jeg blev hjemme alle ugens 7 dage og sov middagssøvn, ville jeg stadig ikke have et ”normalt” overskud.
Disse hårde nætter påvirker virkelig hvordan jeg ellers fungerer normalt. Min mand mener at det ikke tager længere tid at ordne efter sig selv. –hænge jakken op, sætte skoene på plads etc. Og det har han jo ret i. Men han forstår ikke at det ikke kun er tiden der er et problem. Det er at jeg ikke har psykisk overskud til at fungere normalt i hverdagen, når jeg ikke får sovet ordentligt. Det kan han simpelthen ikke forstå.
Det er ikke sådan at jeg ikke lavet noget. Det er mig der giver vores søn mad stort set hver gang, og det er mig der laver morgenkaffe og morgenmad, samt aftensmad hver dag, hvilket er i orden.
Det er også i orden at jeg laver mere af det huslige, nu da jeg er den hjemmegående. – Det er bestemt ikke fordi at han er doven. – Han laver så meget andet! - Men det er ikke i orden at han ikke kan forstå at hvad det betyder at jeg ikke har psykisk overskud til helt basale ting som at rydde op efter mig selv hele tiden.
Det jeg har brug for er håndfaste beviser eller en god forklaring til ham, så han forstår hvad der menes med ingen overskud.
Kan du forklare det? - eller måske fortælle mig at jeg bør fungere helt normalt selvom jeg ikke får sovet ordentligt?
Pina