Forventninger til den 'perfekte' mor

26. maj 2004

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Forventninger til den 'perfekte' mor

Hej

Jeg har den sidste ca. 1½ måneds tid blevet vækket med ½-3 timers mellemrum. Oftest med 1-2 timer imellem af vores søn. Det ser heldigvis ud til at det er ved at blive bedre.
Mit problem er nu ikke at blive vækket. – jo det er det, men det største er nu, at min mand ikke forstår, at det påvirker min hverdag.

Han mener at når jeg er på barsel kan jeg ”bare” sove om dagen, når sønnen sover. Det er dog svært at gøre hver dag, da jeg også går i mødregruppe og til babysvømning. Jeg synes selv at jeg har brug for aktiviteter, udover 24 timers ”vagter” derhjemme. Selvom jeg blev hjemme alle ugens 7 dage og sov middagssøvn, ville jeg stadig ikke have et ”normalt” overskud.

Disse hårde nætter påvirker virkelig hvordan jeg ellers fungerer normalt. Min mand mener at det ikke tager længere tid at ordne efter sig selv. –hænge jakken op, sætte skoene på plads etc. Og det har han jo ret i. Men han forstår ikke at det ikke kun er ...

Annonce

... tiden der er et problem. Det er at jeg ikke har psykisk overskud til at fungere normalt i hverdagen, når jeg ikke får sovet ordentligt. Det kan han simpelthen ikke forstå.

Det er ikke sådan at jeg ikke lavet noget. Det er mig der giver vores søn mad stort set hver gang, og det er mig der laver morgenkaffe og morgenmad, samt aftensmad hver dag, hvilket er i orden.

Det er også i orden at jeg laver mere af det huslige, nu da jeg er den hjemmegående. – Det er bestemt ikke fordi at han er doven. – Han laver så meget andet! - Men det er ikke i orden at han ikke kan forstå at hvad det betyder at jeg ikke har psykisk overskud til helt basale ting som at rydde op efter mig selv hele tiden.

Det jeg har brug for er håndfaste beviser eller en god forklaring til ham, så han forstår hvad der menes med ingen overskud.

Kan du forklare det? - eller måske fortælle mig at jeg bør fungere helt normalt selvom jeg ikke får sovet ordentligt?

Pina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder