Svar: Renlighedsbevidst allerede, hvornår skal vi påbegynde bleafvænning?

7. september 2009

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Charlotte

Mange børn vil naturligt omkring 2 års alderen blive opmærksomme på deres afføring og urin. Det hører med til deres udvikling, at de efterligner os forældre og forsøger at gøre som vi gør - det behøver ikke betyde at de er fysiologisk parat ... :) Nogle gange er det en periode, som varer en lille månedstid og så glemmer de alt om det igen.

Det lyder dog som om at Daniel er meget godt på vej og der er jo børn som bliver renlige i 2 års alderen og er han klar nu, skal han naturligvis også støttes i det.

Det er et tegn at han kan holde sig tør i mindst 3 timer - kan han det? Du er nødt til at prøve at tjekke hans bleer for at se hvor længe han reelt kan holde sig. Hvis han ikke har problemer med at holde sig tør i 3 timer, så kan du godt forsøge at motivere ham til at prøve potten.

Det er altid vigtigt at beholde bleen på. Der er altså ikke tale om at I nu skal til at tage bleen af ham og at han skal rende på toilettet, hver gang han skal tisse eller lave. Han skal have bleen på og den skal fungere som et par underbukser der trækkes op og ned. Og så skal du holde øje med ham og de tegn / signaler han sender.

Renlighed har nemlig 3 faser og jeres dreng er kun i gang med den første, hvor han kommer og siger, at han har lavet i bleen og gerne vil have en ny ble på ...

I næste fase siger han "nu tisser jeg" og er således opmærksom ...

Annonce

... på at det er nu det sker. Og først i sidste fase, når han at sige til lige inden.

Det kan sagtens tænkes at han vil være i fase 1 rigtig længe og det er helt fint. Men prøv at holde øje med ham - kan du se at han ændrer ansigtsudtryk eller begynder han selv at sige "Nu tisser jeg ..." eller lignende, så grib chancen og fortæl ham at han så kan komme ud på potten. Du er nødt til at se hvordan han så reagerer på dette. Hvis han begynder at registrere sine vandladninger og afføringstrang og gerne vil på potten, så er det fint at træne ham nu - men hvis han går i baglås, ikke vil det eller tydeligt føler det svært - så er det for tidligt. Han er igang, men altså ikke langt nok - og så kan det godt være mere passende til sommer.

Fordelen ved sommeren er jo det noget lettere tøj. Det er rigtig svært at skulle ud af en flyverdragt og nå ind på toilettet, når man pludselig mærker man skal tisse.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så mit råd til dig er altså at du forsøger at finde ud af, om han kan holde sig tør i min. 3 timer. Du skal derudover finde ud af, hvor han er i faserne og hvor lang tid han har brug for at være i fase 1 - inden han skal videre til fase 2 ... og så skal han beholde bleen på under hele træningen. Det er langt bedre med en succesoplevelse og en tør ble - en det er med det nederlag et par våde bukser giver.

Små sejrsdanse er helt okay med mig! :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina