Svar: Renlighedsbevidst allerede, hvornår skal vi påbegynde bleafvænning?
7. september 2009
Alder:
23 mdr.
Kære Charlotte
Mange børn vil naturligt omkring 2 års alderen blive opmærksomme på deres afføring og urin. Det hører med til deres udvikling, at de efterligner os forældre og forsøger at gøre som vi gør - det behøver ikke betyde at de er fysiologisk parat ... :) Nogle gange er det en periode, som varer en lille månedstid og så glemmer de alt om det igen.
Det lyder dog som om at Daniel er meget godt på vej og der er jo børn som bliver renlige i 2 års alderen og er han klar nu, skal han naturligvis også støttes i det.
Det er et tegn at han kan holde sig tør i mindst 3 timer - kan han det? Du er nødt til at prøve at tjekke hans bleer for at se hvor længe han reelt kan holde sig. Hvis han ikke har problemer med at holde sig tør i 3 timer, så kan du godt forsøge at motivere ham til at prøve potten.
Det er altid vigtigt at beholde bleen på. Der er altså ikke tale om at I nu skal til at tage bleen af ham og at han skal rende på toilettet, hver gang han skal tisse eller lave. Han skal have bleen på og den skal fungere som et par underbukser der trækkes op og ned. Og så skal du holde øje med ham og de tegn / signaler han sender.
Renlighed har nemlig 3 faser og jeres dreng er kun i gang med den første, hvor han kommer og siger, at han har lavet i bleen og gerne vil have en ny ble på ...
I næste fase siger han "nu tisser jeg" og er således opmærksom på at det er nu det sker. Og først i sidste fase, når han at sige til lige inden.
Det kan sagtens tænkes at han vil være i fase 1 rigtig længe og det er helt fint. Men prøv at holde øje med ham - kan du se at han ændrer ansigtsudtryk eller begynder han selv at sige "Nu tisser jeg ..." eller lignende, så grib chancen og fortæl ham at han så kan komme ud på potten. Du er nødt til at se hvordan han så reagerer på dette. Hvis han begynder at registrere sine vandladninger og afføringstrang og gerne vil på potten, så er det fint at træne ham nu - men hvis han går i baglås, ikke vil det eller tydeligt føler det svært - så er det for tidligt. Han er igang, men altså ikke langt nok - og så kan det godt være mere passende til sommer.
Fordelen ved sommeren er jo det noget lettere tøj. Det er rigtig svært at skulle ud af en flyverdragt og nå ind på toilettet, når man pludselig mærker man skal tisse.
Så mit råd til dig er altså at du forsøger at finde ud af, om han kan holde sig tør i min. 3 timer. Du skal derudover finde ud af, hvor han er i faserne og hvor lang tid han har brug for at være i fase 1 - inden han skal videre til fase 2 ... og så skal han beholde bleen på under hele træningen. Det er langt bedre med en succesoplevelse og en tør ble - en det er med det nederlag et par våde bukser giver.
Små sejrsdanse er helt okay med mig! :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske