Renlighedsbevidst allerede, hvornår skal vi påbegynde bleafvænning?

7. september 2009

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Renlighedsbevidst allerede, hvornår skal vi påbegynde bleafvænning?

Hej Helen

Daniel fylder 2 her d. 18. september - den sidste måned er han begyndt at komme hen til os og vil have skiftet ble, når han har lavet stort. Det er i og for sig godt nok, men giver kilde til let forvirring fra min side, da jeg flere steder har læst at de rent fysiologisk ikke er i stand til at sige fra og til mht. afføring før omkring 3 års alderen.

Jeg havde forestillet mig, at vi så småt ville begynde ble afvænning til næste sommer (2010) - dog uden pres fra vores side.

Jeg er af den overbevisning, at man kommer længst med tålmodighed og kærlig opmuntring.

Vi har da præsenteret ham for konceptet pottetræning i det omfang, at den står fast ved siden af vores toilet, som han så med vældig entusiasme sætter sig på når mor tisser og efteraber ved at skulle tørre sig og rykke ud bagefter.

Han har en enkelt gang lavet stort på potten og et par gange har han også tisset i den.

Vi er generelt bare lidt humørfyldte hjemme hos os og lærer meget gennem sang og des lige - ...

Annonce

... derfor dansede vi da også en lille sjov sejersdans og vinkede farvel med sang da det blev skyllet ud i det store toilet.

Kan han føle sig presset til at præstere, når vi gør sådan stads ud af en bedrift som at lave i potten?

De gange han har lavet på potten har været i forbindelse med, at han skulle i bad og ville sidde på potten og vente med numsen bar mens badekaret blev fyldt op – dette resulterede så i bonus, men altså ikke fordi vi satte ham på den og sagde: ”Nu skal du dit eller dat inden du skal i bad…”

Som sagt er han blevet bevidst om at han har noget i bleen som ikke er rart og vil have den skiftet, når han har lavet #2 – er det tegn på at vi skal overveje at start op allerede nu eller er det fint nok bare at gøre som vi gør nu?

Hvad vil du anbefale os at gøre?

- opmuntre ham med det resultat, at vi lige pludselig kan komme til at forvente at han gør tingene på vores måde eller…
- at vi venter til 2010 og ser om vi kan klare det på en sommer…

Med venlig hilsen
Charlotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien