Brev:
Renlighedsbevidst allerede, hvornår skal vi påbegynde bleafvænning?
7. september 2009
Alder:
23 mdr.
Hej Helen
Daniel fylder 2 her d. 18. september - den sidste måned er han begyndt at komme hen til os og vil have skiftet ble, når han har lavet stort. Det er i og for sig godt nok, men giver kilde til let forvirring fra min side, da jeg flere steder har læst at de rent fysiologisk ikke er i stand til at sige fra og til mht. afføring før omkring 3 års alderen.
Jeg havde forestillet mig, at vi så småt ville begynde ble afvænning til næste sommer (2010) - dog uden pres fra vores side.
Jeg er af den overbevisning, at man kommer længst med tålmodighed og kærlig opmuntring.
Vi har da præsenteret ham for konceptet pottetræning i det omfang, at den står fast ved siden af vores toilet, som han så med vældig entusiasme sætter sig på når mor tisser og efteraber ved at skulle tørre sig og rykke ud bagefter.
Han har en enkelt gang lavet stort på potten og et par gange har han også tisset i den.
Vi er generelt bare lidt humørfyldte hjemme hos os og lærer meget gennem sang og des lige - derfor dansede vi da også en lille sjov sejersdans og vinkede farvel med sang da det blev skyllet ud i det store toilet.
Kan han føle sig presset til at præstere, når vi gør sådan stads ud af en bedrift som at lave i potten?
De gange han har lavet på potten har været i forbindelse med, at han skulle i bad og ville sidde på potten og vente med numsen bar mens badekaret blev fyldt op – dette resulterede så i bonus, men altså ikke fordi vi satte ham på den og sagde: ”Nu skal du dit eller dat inden du skal i bad…”
Som sagt er han blevet bevidst om at han har noget i bleen som ikke er rart og vil have den skiftet, når han har lavet #2 – er det tegn på at vi skal overveje at start op allerede nu eller er det fint nok bare at gøre som vi gør nu?
Hvad vil du anbefale os at gøre?
- opmuntre ham med det resultat, at vi lige pludselig kan komme til at forvente at han gør tingene på vores måde eller…
- at vi venter til 2010 og ser om vi kan klare det på en sommer…
Med venlig hilsen
Charlotte