Nye udfordringer og leg

7. september 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Nye udfordringer og leg

Kære Helen

Jeg har en dejlig datter på snart 7 måneder (73 cm og 8,7 kilo), som nok er det du ville definere som en high need baby. Hun sover meget lidt, har et håbløst forhold til mad, har ikke særlig tydelige signaler, bliver ekstremt nemt distraheret (vender sig efter alle lyde, lys og bevægelser) og skal gerne stimuleres hele tiden. Selvom andre har lidt ondt af os til tider, så er det vores hverdag og jeg har efterhånden fundet ud af en hverdag, som gør at hun er glad og fungerer.

Jeg har en del spørgsmål i den forbindelse:

1) Jeg troede, at jeg ikke lavede nok med og for hende. Men kan efterhånden forstå, at jeg har et cirkus kørende. Vi laver altid en spændende ting om dagen; går til rytmik, svømmer, mødregruppe eller besøg. Ellers består en dag af bad og bar numsehygge, sang, snak, ligge på maven på gulvet, tæppet og mor. Vi går tur hvor hun sidder op, tumler og kaster rundt med hende og så er jeg begyndt med at øve ord (mor, far) og tag ting op af kasser og ned i kasser. Hun er ikke nogen motorisk gigant, meget middelmådig og vil oftest mere end evnerne rækker til.

Har du flere gode ideer? Hvilke typer af stimulerende leg kan hun ha glæde af nu, da jeg kan mærke at hun hurtigt keder sig?

2) Hun vil gerne kravle. Men kan indtil videre kun dreje rundt på maven eller skubbe sig selv bagud. Når hun har en hånd eller væg bag fødderne, kommer hun op på alle fire og balancere der lidt ...

Annonce

... og falder så ned med rumpen igen. Hun har været på det her stadie i lidt over 2 uger og er ved at miste interessen for det, da hun jo alligevel ikke kommer tættere på sit legetøj.

Hvordan kan jeg hjælpe hende videre?

3) Hvornår holder de op med at stå på tæer? Hun har hoppet og ville stå op meget tidligt. Men har aldrig kunne stå på flad fod. Jeg masserer, kilder og nusser hendes fødder en del. Men hun er helt stiv i dem og vil ikke rigtig bøje fødderne, så det svarer til flad fod. Det påvirker også hendes kravlen, da hun ikke rigtig kan bøje fødderne for at stå imod et underlag.

4) Er det normalt at et barn kun kan rulle/trille en vej. Min datter rullede fra mave til ryg da hun var 4½ måned. Det holdt i 2 uger og så gjorde hun det ikke i 2 måneder og nu er hun begyndt igen. Hun er aldrig rullet fra ryg til mave i vågen tilstand. Men ruller om på siden (næsten maven), når hun sover.

5) Hvornår kan jeg regne med, at kunne efterlade hende i kravlegården og forlade rummet uden at hun begynder at græde. På nuværende tidspunkt skal hun kunne se mig, ellers er hun helt ulykkelig.

6) Kan TV give hende noget positiv ift. udvikling. Hun elsker det. Men jeg har hørt at det på påvirker udvikling af sprog negativt og derfor er det rationeret. Jeg bruger det ofte til at få en flaske i hende, så hun har noget at kigge på. Men hun vil gerne se mere.

Tilgiv mig det lange brev.

Hilsen den forpustede

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre