Brev:
Nye udfordringer og leg
7. september 2009
Alder:
7 mdr.
Nye udfordringer og leg
Kære Helen
Jeg har en dejlig datter på snart 7 måneder (73 cm og 8,7 kilo), som nok er det du ville definere som en high need baby. Hun sover meget lidt, har et håbløst forhold til mad, har ikke særlig tydelige signaler, bliver ekstremt nemt distraheret (vender sig efter alle lyde, lys og bevægelser) og skal gerne stimuleres hele tiden. Selvom andre har lidt ondt af os til tider, så er det vores hverdag og jeg har efterhånden fundet ud af en hverdag, som gør at hun er glad og fungerer.
Jeg har en del spørgsmål i den forbindelse:
1) Jeg troede, at jeg ikke lavede nok med og for hende. Men kan efterhånden forstå, at jeg har et cirkus kørende. Vi laver altid en spændende ting om dagen; går til rytmik, svømmer, mødregruppe eller besøg. Ellers består en dag af bad og bar numsehygge, sang, snak, ligge på maven på gulvet, tæppet og mor. Vi går tur hvor hun sidder op, tumler og kaster rundt med hende og så er jeg begyndt med at øve ord (mor, far) og tag ting op af kasser og ned i kasser. Hun er ikke nogen motorisk gigant, meget middelmådig og vil oftest mere end evnerne rækker til.
Har du flere gode ideer? Hvilke typer af stimulerende leg kan hun ha glæde af nu, da jeg kan mærke at hun hurtigt keder sig?
2) Hun vil gerne kravle. Men kan indtil videre kun dreje rundt på maven eller skubbe sig selv bagud. Når hun har en hånd eller væg bag fødderne, kommer hun op på alle fire og balancere der lidt og falder så ned med rumpen igen. Hun har været på det her stadie i lidt over 2 uger og er ved at miste interessen for det, da hun jo alligevel ikke kommer tættere på sit legetøj.
Hvordan kan jeg hjælpe hende videre?
3) Hvornår holder de op med at stå på tæer? Hun har hoppet og ville stå op meget tidligt. Men har aldrig kunne stå på flad fod. Jeg masserer, kilder og nusser hendes fødder en del. Men hun er helt stiv i dem og vil ikke rigtig bøje fødderne, så det svarer til flad fod. Det påvirker også hendes kravlen, da hun ikke rigtig kan bøje fødderne for at stå imod et underlag.
4) Er det normalt at et barn kun kan rulle/trille en vej. Min datter rullede fra mave til ryg da hun var 4½ måned. Det holdt i 2 uger og så gjorde hun det ikke i 2 måneder og nu er hun begyndt igen. Hun er aldrig rullet fra ryg til mave i vågen tilstand. Men ruller om på siden (næsten maven), når hun sover.
5) Hvornår kan jeg regne med, at kunne efterlade hende i kravlegården og forlade rummet uden at hun begynder at græde. På nuværende tidspunkt skal hun kunne se mig, ellers er hun helt ulykkelig.
6) Kan TV give hende noget positiv ift. udvikling. Hun elsker det. Men jeg har hørt at det på påvirker udvikling af sprog negativt og derfor er det rationeret. Jeg bruger det ofte til at få en flaske i hende, så hun har noget at kigge på. Men hun vil gerne se mere.
Tilgiv mig det lange brev.
Hilsen den forpustede