Svar: Prutteble... 2

6. september 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Mor

Det er vigtigt at jeres drengs mave fungerer optimalt. Hvis han har tendens til hård mave og skal presse unødigt meget for at få afføringen ud, så vil han naturligt holde igen - det vil give lidt mere hård mave, gør det hele mere svært og han vil holde endnu mere igen ...

I skal derfor sørge for at hans kost er sammensat, så han naturligt får holdt maven godt igang og afføringen ikke er svær at komme af med.

Det er altid lidt svært for forældre, når barnet er renlig med vandladning, fint går på toilettet, klarer det hele, men stadig forlanger ble på, når der skal laves afføring. Det virker som et tilbageskridt, men det er utrolig vigtigt at barnet får lov til at følge med og at tingene sker på barnets præmisser. Det er utrolig vigtigt at I ikke presser jeres søn for meget. Det er meget forskelligt, hvornår børn er parate til at lægge bleen helt - nogle børn skal have lidt mere tid end andre.

I skal naturligvis overveje om der er sket ting i jeres liv, i hans liv, som påvirker ham til at ville beholde sin ble. Det kan f.eks. være det at blive storebror - at have en ble på er jo en måde stadig at være lille på og også en måde at få ekstra ...

Annonce

... opmærksomhed på ...

Mit råd til jer i dag er at I forsøger at fjerne fokus fra ble og afføring. Det at du skriverat jeres dreng siger at han laver afføring i børnehaven - det viser mig, at det her må være noget I taler en del om og noget som fylder ret meget i jeres hverdag ... Jeg synes I skal prøve at fjerne fokus helt fra ble og afføring og i stedet give ham positiv opmærksomhed og kontakt på alle mulige andre måder.

Du må stadig gerne opfordre ham til at bruge toilettet og prøve at presse lidt, forsøge at slå en prut osv. når han sidder på toilettet, men vil han have en ble på - så giv ham det og gør ikke noget stort nummer ud af det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sæt generelt kravene lidt ned til ham, der er sikkert mange situationer hvor han er og skal være 'den store', fordi han er ældre end sin lillebror, men prøv ikke at have for store forventninger til ham, prøv at gå lidt i den anden grøft og accepter at han lige nu bare bruger sin ble.

Jo mindre presset han føler sig, jo mere afslappet det hele bliver, jo større sandsynlighed for at han selv begynder at bruge toilettet til afføring, når han jo alligevel tisser der :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet