Svar: Prutteble... 2
6. september 2009
Alder:
3 år, 11 mdr.
Kære Mor
Det er vigtigt at jeres drengs mave fungerer optimalt. Hvis han har tendens til hård mave og skal presse unødigt meget for at få afføringen ud, så vil han naturligt holde igen - det vil give lidt mere hård mave, gør det hele mere svært og han vil holde endnu mere igen ...
I skal derfor sørge for at hans kost er sammensat, så han naturligt får holdt maven godt igang og afføringen ikke er svær at komme af med.
Det er altid lidt svært for forældre, når barnet er renlig med vandladning, fint går på toilettet, klarer det hele, men stadig forlanger ble på, når der skal laves afføring. Det virker som et tilbageskridt, men det er utrolig vigtigt at barnet får lov til at følge med og at tingene sker på barnets præmisser. Det er utrolig vigtigt at I ikke presser jeres søn for meget. Det er meget forskelligt, hvornår børn er parate til at lægge bleen helt - nogle børn skal have lidt mere tid end andre.
I skal naturligvis overveje om der er sket ting i jeres liv, i hans liv, som påvirker ham til at ville beholde sin ble. Det kan f.eks. være det at blive storebror - at have en ble på er jo en måde stadig at være lille på og også en måde at få ekstra opmærksomhed på ...
Mit råd til jer i dag er at I forsøger at fjerne fokus fra ble og afføring. Det at du skriverat jeres dreng siger at han laver afføring i børnehaven - det viser mig, at det her må være noget I taler en del om og noget som fylder ret meget i jeres hverdag ... Jeg synes I skal prøve at fjerne fokus helt fra ble og afføring og i stedet give ham positiv opmærksomhed og kontakt på alle mulige andre måder.
Du må stadig gerne opfordre ham til at bruge toilettet og prøve at presse lidt, forsøge at slå en prut osv. når han sidder på toilettet, men vil han have en ble på - så giv ham det og gør ikke noget stort nummer ud af det.
Sæt generelt kravene lidt ned til ham, der er sikkert mange situationer hvor han er og skal være 'den store', fordi han er ældre end sin lillebror, men prøv ikke at have for store forventninger til ham, prøv at gå lidt i den anden grøft og accepter at han lige nu bare bruger sin ble.
Jo mindre presset han føler sig, jo mere afslappet det hele bliver, jo større sandsynlighed for at han selv begynder at bruge toilettet til afføring, når han jo alligevel tisser der :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske