Svar: Forstoppelse - 1 mdr.

25. august 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Pia

Det lyder som en rigtig god beslutning for jer alle, at give modermælkserstatning og det er fint at du malker lidt ud og giver den mælk du har - selvom det måske stopper lige om lidt, så har han jo fået det du havde til ham og det er guld værd.

Det sker desværre ofte at børn får problemer med hård mave, når de går over til modermælkserstatning og det hjælper ofte at tilbyde enten den syrnede grønne allomin eller Nan H.A. Hvis dette ikke er nok, så må man give laktulose, som I også forsøger jer med.

Det er en god idé at dele dosis i 2, således at hvis du skønner han har brug for 6ml laktulose, så giver du ham 3 ml morgen og 3 ml aften. Det er vigtigt at du ikke putter det i flasken med mælk, da det kan sætte sig på siderne og blive i flaskesutten og du således ikke har styr på hvorvidt han egentlig får det. Du må derfor give ham det direkte på en sprøjte eller af en kop eller ske ind i munden.

Det vil være rigtig godt, hvis I kunne få ham til at tage imod en sut. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper maden igennem systemet. Det kan således være en god idé at give ham sut i forlængelse af måltiderne, da det kan give lidt ro i maven på sigt. Det kan måske også gøre, at han slapper lidt mere af efter 1-1½ time og således ikke behøver yderligere mælk - det kan være et suttebehov han har der.

Modsat skal han jo også have lov til at få lidt ekstra, hvis han virkelig virker sulten .. og fordelen ved flaske er jo, at I ved præcist hvor meget han får. Det vil normalt være passende med 1/6 af hans vægt i døgnet og hvis ...

Annonce

... han vejer 4200g så svarer det til at han skal have 700ml i døgnet. I takt med at han vokser skal han naturligvis så have mere.

Fordeler vi 700ml over hver 3-4 time, så skal han have mellem 90-120ml hver gang. Det er fint at der er en lille smule tilbage i flasken, når han er færdig med at spise, det viser at han har fået den mængde han har behov for.

Derudover må I gerne give ham lidt kogt vand, da det også kan give lidt ro i maven. Men I skal være sikre på at han får sit mælkebehov dækket - det er mælken der giver ham den næring han skal have, der er ingen næring i vand.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også rigtig fint at I taler med en zoneterapeut, nogle oplever at det virker, andre at det ingen effekt har - men skade gør det nok ikke :)

Mavemassage, et lunt bad, bengymnastik, ligge på maven hen over ammepuden osv. kan også have effekt. Og så skal I også sikre jeg at flaskesutten er fyldt med mælk, når han spiser, så han ikke sluger for meget luft og at han kommer godt af med sine bøvser i forbindelse med måltidet. Hvis han har meget luft, der skal igennem systemet, så får han yderligere ond i maven og det er der jo ingen grund til :)

Hvis han får udelukkende modermælkserstatning, så vil det være normalt at skulle have afføring en gang i døgnet - der bør altså ikke gå mere end 24 timer mellem hver afføring. Får han modermælk ved siden af erstatningen, så kan der gå lidt længere tid imellem, men han bør som udgangspunkt have afføring hver 2 dag, når han får mere mme end mm.

Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder