Forstoppelse - 1 mdr.

25. august 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Forstoppelse - 1 mdr.

Hej Helen.

Tak for dine forrige gode råd.

Desværre viste det sig hurtigt, at min lille søn (på nu 5 uger) ikke fik nok mad gennem amningen. Selve startforløbet, hvor han fik sondemad samt sut på neonatalafdelingen havde åbenbart fået forvirret godt og grundigt, så han ikke rigtig kunne finde ud af at suge mælken til sig.

Jeg forsøgte over en periode, at lægge ham til hver bryst inden jeg bagefter gav ham udmalket mælk på kop. Da der ingen fremgang var i selve amningen blev vi (min mand og jeg) enig med sundhedsplejersken, at jeg skulle gå over til flaske.

Herefter har jeg i 4 uger nu dagligt malket ud til hans daglige kost. Denne produktion af mæik har dog ikke kunnet holde ved, hvorfor jeg nu er gået over til grøn allomin samt næsten holdt op med at malke ud, da det også tog for hårdt på kræfterne. Min mand ønskede derfor jeg stoppede, så det ikke skulle gå for hårdt ud over mig.

Vi startede først på mme Nan 1. Men da denne blanding viste sig at være for hård mod hans mave, gik vi over til den grønne allomin.
Denne fungerede dog også fint for en periode, hvor han fik halvt mme og halvt modermælk. Nu hvor han får mere mme er vi dog rendt ind i næste problem. Nemlig forstoppelse. Det er ret ...

Annonce

... frustrerende, da man nu oplever sønnen i voldsom forpinsel.

Han får nu dagligt laktulose, hvilket også har hjulpet fint med at der nu efter 5 dages forstoppelse er kommet gang i afførringen igen. Dog har jeg nu oplevet igen i dag, at afføringen er blevet meget mere hård. Har nu sat laktulosen op til 6 ml for at få dette vendt igen. Men da min mand grundet flaskégivning nu også hjælper til med at give maden, hvilket er dejligt både for ham og for mig. Synes jeg dog vi er lidt uenige om hvornår der skal gives mad og mine tanker går nu på om dette kan forværre forstoppelsen.

Når min søn ligger og presser og i denne forbindelse græder ser min mand det ofte som tegn på sult. Han giver ham derfor ofte mad med 1 til 1½ times mellemrum. Hvor han normalt spiser med 3 timers mellemrum (ca 80 ml pr gang og han vejer 4,2 kg), hvilket han også gør i hverdagene hos mig.

Ellers synes jeg vi prøver at følge alle de gode råd: mave massage, cykle med benene, lægger ham på maven, går til zoneterapi, giver kogt vand samt lidt sukkervand. Men da det ikke altid virker som om tiltagende hjælper. Tænker jeg om vi gør noget forkert?

Håber på et godt råd, så vi kan komme hans smerter til livs.

Med venlig hilsen
Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)