Svar: Prutteble

23. august 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Nogle børn føler at afføringen er en del af dem selv og de har meget svært ved at give slip og acceptere at afføringen glider ud af dem og ned i toilettet, hvor de skyldes ud og forsvinder ...

Det hjælper nogle gange at tale med barnet om hvordan vi fungerer og med den alder jeres dreng har nu, så vil det være helt oplagt at gøre dette. Jeg vil anbefale jer at læse bøger om afføring - det kan være bøger om hvad der sker med maden vi spiser, hvordan den gå gennem systemet og kommer ud som pølser i den anden ende. Det kan også være bøger som handler specifikt om afføring og hvordan det ser ud - f.eks. bogen "muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller f.eks. Sebastian Kleins bog "Gæt en lort" - simpelthen for at tale om afføring, hvordan det ser ud, lugter og er noget helt naturligt.

I skal naturligvis opfordre ham til at presse lidt og prutte, når han kommer på toilettet og håbe at der så kommer lidt med ud, hvis det lykkes ham at slå en prut. Det vil være fint, hvis I kunne pjatte lidt omkring det, komme til at grine lidt osv. så hele situationen bliver ...

Annonce

... afslappet og forbindes med noget sjovt - lige nu synes han jo at det er lidt ubehagelig.

Det kan også nogle gange hjælpe at bruge lidt ekstra tid på toilettet, f.eks. læse en bog eller lignende. Netop fordi I har en meget god idé om hvornår det er at han skal af med noget og kan fornemme at der bare lige skal presses lidt, så kan det være en idé at få ham på toilettet der og så blive der så længe at han tilsidst giver slip og får det ud .. Men naturligvis inden for rimelighedens grænser :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I skal også være opmærksomme på at hvis han sidder på et toiletsæde, så kan det være en god idé at have en lille skammel, som han kan sætte sine fødder på. Det får ham til at sidde mere afslappet og det er vigtigt i forhold til at kunne presse afføringen ud.

Og så må I prøve at motivere ham til toilettet, når han har ondt i maven "når man har ondt i maven, så er det en god idé at gå på toilettet, så lad os lige gå ud at prøve" - ikke spørge ham om han vil, men tage det som noget helt naturligt, at selvfølgelig gør I det og du går med ham.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor