Prutteble

23. august 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

Prutteble

Hej Helen

Vi har en søn på snart 4 år, som siden han var 3 år og 3 måneder har været helt blefri i dagtimerne med MEGEt få uheld. Han er virkelig god til at sige til i god tid, vi havde en kort og god afvænning, og han kan selv gå på toilettet, tisse og tørre sig bagefter.

Han bruger stadig natble, og vi kan se på mængden af urin, at han har brug for den. Det haster sådan set heller ikke.

Men, han VIL bare ikke lave stort på toilettet. Han vil have ble på. I sig sev er det ikke et problem, men det sker bare tit det, at han så først får lavet "prutter", når han ...

Annonce

... skal i seng, hvor han får natble på, for han vil ikke bede om at få prutble på, selvom vi har sagt, at det må han da bare så gerne. Med hensyn til at "prutte" på toilettet, så har vi prøvet mange ting: synge imens, læse imens, sætte et lille bræt på, så han sidder bedre.

Problemet - synes vi - er, at han går og holder sig hele dagen, så han har tit ondt i maven om aftnen. Cirka hver tredie dag har han så ondt, at det smitter af på hans appetit (han spiser nærmest intet til aften de dage). Igen, han VIL bare ikke have ble på før han skal i seng.

Har du et godt råd?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.