Svar: Ble om natten eller ej?
20. august 2009
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære Iben
Det lyder som om at jeres datter faktisk er renlig og hun vil se det lidt som et nederlag hvis hun igen skal til at bruge ble.
Derfor vil jeg anbefale at I i første omgang vælger at putte hende uden ble, men i stedet følger hende på toilettet sen aften inden I selv går i seng. Du skriver at hun lige nu tisser af inden hun bliver puttet og det er super fint, men hun kan af helt naturlige årsager, godt have svært ved at holde sig en hel nat igennem og derfor er mit forslag at I inden midnat f.eks. kl. 23 hvor I sandsynligvis selv er på vej i seng, tager jeres datter op, følger hende på toilettet og derefter putter hende igen.
Hun vil ganske givet kunne gå på toilettet mere eller mindre i søvne og vil få tisset en stor tår og vil så derefter kunne holde sig til næste morgen tidlig.
På sigt, vil hun naturligt selv begynde at mærke at hun skal tisse og vil kunne rejse sig og gå derud, men lige nu skal hun have lidt hjælp til det.
Sker der uheld i sengen, så læg et stykke plastik under lagnet, så ikke hele sengen bliver drivvåd, men så kun lagnet skal skiftes. Man kan også købe specielle lagner til formålet, hvis I hellere vil det :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske