Svar: 1½ år uden ble - stadig ikke renlig
19. august 2009
Alder:
4 år
Hej med dig
Hvis din datter sover igennem om natten og sover helt uden ble og uden uheld i sengen - så lyder det som om at hun rent fysiologisk godt kan holde sig. Det er jo vigtigt at sikre sig, at hun er i stand til at mærke at hun skal tisse, kan holde sig og nå på toilettet, inden det kommer ...
Jeg vil anbefale jer at I for det første undersøger om hun har blærebetændelse. Hvis hun har det, så går hun måske af den grund og sjattisser lidt hele tiden.
Det er også utroligt vigtigt at I sikre jer, at hun tisser færdig, når hun er på toilettet. Det er vigtigt at der er tid til at tisse færdig og få tømt blæren ordentlig.
Og så skal hun have faste toilettider og det står ikke til diskussion. I skriver at hun tisser op til 7 gange i bukserne på en dag - det er rigtig meget og hun burde have en ble på - men I skriver også at det vil hun ikke og vil hun ikke det, så må faste toilettider være løsningen. Det er usundt for hende at gå rundt med våde bukser, det lugter osv. - det dur ikke.
Jeg er sikker på at jeres datter er ked af sit problem, selvom hun virker ligeglad og giver udtryk for at hun ikke kan mærke det eller glemmer det - så påvirker det hende rigtig meget. Børn vil som udgangspunkt også gøre det de ved gør deres forældre stolte af dem, og der er ingen tvivl om at jeres datter er bevidst om at I gerne så, hun ikke havde uheld i bukserne.
Det kan være en rigtig god idé at give hendes blære skylden, sige at vi alle sammen har en lille ballon som skal holde på vores tis, en gang imellem driller ballonen og lukker tis ud og I skal lære blæren / ballonen at holde på tisset, så den ikke får lov til at drille ... eller hvad I nu kan finde på at sige. Det er vigtigt at fjerne skylden fra jeres datter, det er af stor betydning for hendes selvfølelse.
For at lære blæren ikke at drille og tisse hele tiden, så er det vigtigt at man går på toilettet til faste tider. Hun kan ikke klokken, men hun kan f.eks. få et ur der siger 'bib' hver gang hun skal tisse eller I / pædagogerne skal holde øje med klokken og bede hende gå derud. Derudover skal hun naturligvis tisse på tidspunkter, hvor børn naturligt bliver afbrudt i deres leg - f.eks. inden de skal spise madpakker, inden de løber ud på legepladsen osv.
Og så skal I lære hende at tælle til 20, når hun føler at hun er færdig med at tisse, så hun lige bliver siddende lidt længere tid.
Hvis dette ikke hjælper, så synes jeg I skal kontakte lægen igen og bede om at få en henvisning til børneambulatoriet, hvor de er vant til at behandle børn med vandladnings- og afføringsproblemer.
Rigtig meget held og lykke med hende og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske