Svar: 1½ år uden ble - stadig ikke renlig

19. august 2009

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Hvis din datter sover igennem om natten og sover helt uden ble og uden uheld i sengen - så lyder det som om at hun rent fysiologisk godt kan holde sig. Det er jo vigtigt at sikre sig, at hun er i stand til at mærke at hun skal tisse, kan holde sig og nå på toilettet, inden det kommer ...

Jeg vil anbefale jer at I for det første undersøger om hun har blærebetændelse. Hvis hun har det, så går hun måske af den grund og sjattisser lidt hele tiden.

Det er også utroligt vigtigt at I sikre jer, at hun tisser færdig, når hun er på toilettet. Det er vigtigt at der er tid til at tisse færdig og få tømt blæren ordentlig.

Og så skal hun have faste toilettider og det står ikke til diskussion. I skriver at hun tisser op til 7 gange i bukserne på en dag - det er rigtig meget og hun burde have en ble på - men I skriver også at det vil hun ikke og vil hun ikke det, så må faste toilettider være løsningen. Det er usundt for hende at gå rundt med våde bukser, det lugter osv. - det dur ikke.

Jeg er sikker på at jeres datter er ked af sit problem, selvom hun virker ligeglad og giver udtryk for at hun ikke kan mærke det eller glemmer det - så påvirker det hende rigtig meget. Børn vil som udgangspunkt også gøre det de ved gør deres forældre stolte af dem, og der er ingen tvivl om at jeres datter er ...

Annonce

... bevidst om at I gerne så, hun ikke havde uheld i bukserne.

Det kan være en rigtig god idé at give hendes blære skylden, sige at vi alle sammen har en lille ballon som skal holde på vores tis, en gang imellem driller ballonen og lukker tis ud og I skal lære blæren / ballonen at holde på tisset, så den ikke får lov til at drille ... eller hvad I nu kan finde på at sige. Det er vigtigt at fjerne skylden fra jeres datter, det er af stor betydning for hendes selvfølelse.

For at lære blæren ikke at drille og tisse hele tiden, så er det vigtigt at man går på toilettet til faste tider. Hun kan ikke klokken, men hun kan f.eks. få et ur der siger 'bib' hver gang hun skal tisse eller I / pædagogerne skal holde øje med klokken og bede hende gå derud. Derudover skal hun naturligvis tisse på tidspunkter, hvor børn naturligt bliver afbrudt i deres leg - f.eks. inden de skal spise madpakker, inden de løber ud på legepladsen osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal I lære hende at tælle til 20, når hun føler at hun er færdig med at tisse, så hun lige bliver siddende lidt længere tid.

Hvis dette ikke hjælper, så synes jeg I skal kontakte lægen igen og bede om at få en henvisning til børneambulatoriet, hvor de er vant til at behandle børn med vandladnings- og afføringsproblemer.

Rigtig meget held og lykke med hende og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre