Brev:
1½ år uden ble - stadig ikke renlig
19. august 2009
Alder:
4 år
1½ år uden ble - stadig ikke renlig
Kære Helen
Jeg har en datter der lige er fyldt 4 år – og som har meget svært ved at lære at gå på toilettet.
Hun smed bleen for 1½ år siden (påsken 2008), på kraftig opfordring fra vuggestuen. Hun havde små uheld hver dag de første måneder, men hen over sommeren 2008 gik det rigtig godt. I den periode lærte hun også at sige til og gå på toilettet, når hun skulle lave stort.
I juni 2008 startede hun i børnehave i en ny institution - et sted hun er glad for at være og har fået gode kammerater. I løbet af efteråret blev det værre og værre med tisseuheld, primært i børnehaven men også sommetider derhjemme. Vi kunne have op til 7 par våde bukser med hjem pr. dag. I en periode sidst på efteråret prøvede vi at give hende ble på når hun var i børnehave, da vi syntes det var synd at hun skulle have så mange uheld. Det hjalp også en smule på tisseriet – men resulterede samtidig i, at hun efterfølgende kun har lavet stort i bukserne, med mindre vi tager hende i det og får hende på toilettet i tide.
Vores situation lige nu er, at hun meget sjældent siger til når hun skal på toilettet, hun tisser bare – og siger ’ups, jeg glemte det’. Hun kan finde på at rende rundt med våde bukser uden at sige noget til os eller pædagogerne i børnehaven. Hun er forstoppet fordi hun heller ikke går på toilettet når hun skal lave stort. Så hun kan gå op til 10 dage uden afføring, og når hun ikke kan holde sig længere kommer det i små portioner over flere dage. Lægen har anbefalet Laktulose og ellers bare at se tiden an – hun lærer det jo på et tidspunkt..
Vi har prøvet at forklare hende, at disse ting skal foregå på toilettet. Vi har prøvet at ”ignorere” uheldene, og blot skifte tøj uden yderligere kommentarer. Vi har prøvet med klistermærker hun fik lov at sætte i en bog, når hun var dygtig til at gå på toilettet. Jeg har snart ikke flere ideer, for ingenting hjælper tilsyneladende i vores tilfælde.
Hun har et par gange haft 10-14 dages perioder uden uheld, men så går det galt igen. Hun smed nattebleen for 3 mdr. siden, og har kun tisset i sengen et par gange. Så jeg mener altså ikke der er noget fysisk galt med hende – men hvad er det så?!
Hun har altid været meget hurtig til alt – kravlede da hun var 6 mdr., gik da hun var 10 mdr., havde meget veludviklet sprog som 1½ årig. Hun er en meget bestemt pige, der gerne vil styre legen og har helt klare meninger om hvad hun vil og ikke vil. Jeg ved godt at man ikke kan være dygtig til alt, og renlighed er så ikke lige hendes spidskompetence :-) Men det er frustrerende at det har stået på så længe, og vi vil jo gerne hjælpe hende. Hun virker umiddelbart ligeglad, men alligevel kan jeg indimellem mærke på hende at hun er ked af det, og lidt flov.
Hun har en lillebror på 2½, og jeg mener ikke at problemerne hænger sammen med hendes storesøsterrolle. Hun var jo kun 1½ år da han blev født, og der har aldrig været antydning af jalousi mellem dem. De er hinandens bedste venner, og krammer betydeligt mere end de skændes :-) Hun er ikke interesseret i at få ble på ligesom ham, hun er jo en stor pige…
Det blev en lang smøre - jeg håber virkelig du kan give os et godt råd.
Med venlig hilsen
mig