1½ år uden ble - stadig ikke renlig

19. august 2009

Kategori:
Alder:
4 år

1½ år uden ble - stadig ikke renlig

Kære Helen

Jeg har en datter der lige er fyldt 4 år – og som har meget svært ved at lære at gå på toilettet.

Hun smed bleen for 1½ år siden (påsken 2008), på kraftig opfordring fra vuggestuen. Hun havde små uheld hver dag de første måneder, men hen over sommeren 2008 gik det rigtig godt. I den periode lærte hun også at sige til og gå på toilettet, når hun skulle lave stort.

I juni 2008 startede hun i børnehave i en ny institution - et sted hun er glad for at være og har fået gode kammerater. I løbet af efteråret blev det værre og værre med tisseuheld, primært i børnehaven men også sommetider derhjemme. Vi kunne have op til 7 par våde bukser med hjem pr. dag. I en periode sidst på efteråret prøvede vi at give hende ble på når hun var i børnehave, da vi syntes det var synd at hun skulle have så mange uheld. Det hjalp også en smule på tisseriet – men resulterede samtidig i, at hun efterfølgende kun har lavet stort i bukserne, med mindre vi tager hende i det og får hende på toilettet i tide.

Vores situation lige nu er, at hun meget sjældent siger til når hun skal på toilettet, hun tisser bare – og siger ’ups, jeg glemte det’. Hun kan finde på at rende rundt med våde bukser uden at sige noget til os eller pædagogerne i børnehaven. Hun er forstoppet fordi hun heller ikke går på toilettet når hun skal lave stort. Så hun kan gå op til 10 dage uden afføring, og når hun ikke kan holde sig længere kommer det i små portioner over flere dage. Lægen har anbefalet Laktulose og ellers bare at se tiden an – hun lærer det jo på et tidspunkt..

Vi har prøvet at forklare ...

Annonce

... hende, at disse ting skal foregå på toilettet. Vi har prøvet at ”ignorere” uheldene, og blot skifte tøj uden yderligere kommentarer. Vi har prøvet med klistermærker hun fik lov at sætte i en bog, når hun var dygtig til at gå på toilettet. Jeg har snart ikke flere ideer, for ingenting hjælper tilsyneladende i vores tilfælde.

Hun har et par gange haft 10-14 dages perioder uden uheld, men så går det galt igen. Hun smed nattebleen for 3 mdr. siden, og har kun tisset i sengen et par gange. Så jeg mener altså ikke der er noget fysisk galt med hende – men hvad er det så?!

Hun har altid været meget hurtig til alt – kravlede da hun var 6 mdr., gik da hun var 10 mdr., havde meget veludviklet sprog som 1½ årig. Hun er en meget bestemt pige, der gerne vil styre legen og har helt klare meninger om hvad hun vil og ikke vil. Jeg ved godt at man ikke kan være dygtig til alt, og renlighed er så ikke lige hendes spidskompetence :-) Men det er frustrerende at det har stået på så længe, og vi vil jo gerne hjælpe hende. Hun virker umiddelbart ligeglad, men alligevel kan jeg indimellem mærke på hende at hun er ked af det, og lidt flov.

Hun har en lillebror på 2½, og jeg mener ikke at problemerne hænger sammen med hendes storesøsterrolle. Hun var jo kun 1½ år da han blev født, og der har aldrig været antydning af jalousi mellem dem. De er hinandens bedste venner, og krammer betydeligt mere end de skændes :-) Hun er ikke interesseret i at få ble på ligesom ham, hun er jo en stor pige…

Det blev en lang smøre - jeg håber virkelig du kan give os et godt råd.

Med venlig hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet